Gods i Trøndelag

Den store ventede veksten i godstrafikken frem mot 2050 vil utfordre kapasiteten på mange av fylkesvegene våre og dermed den overordnede strategien for samferdsel om ”Tilgjengelighet gjennom mobilitet og kommunikasjon”. Målet om balansert utvikling forutsetter blant annet et vegnett som legger til rette for konkurransekraftig næringsliv nært råstoffene.

Fylkeskommunen har ikke økonomisk mulighet til å tilrettelegge for all type trafikk på alle veger og må prioritere de viktigste veger, deriblant de viktigste godsveilenkene. Det vil være avgjørende for fremtidig vekst i en rekke regioner og næringer at infrastrukturen bidrar til å bygge opp under en bærekraftig og forutsigbar utvikling. Dette vil også kunne bety at godstrafikken styres til de veglenkene som er prioritert som hovedgodstransportveger, samt at flaskehalsene må fjernes på disse veglenkene.

Den enorme veksten som er ventet i godstransporten i årene fremover betyr at det ikke alene er tilstrekkelig å satse på fylkesvegene. For fylkeskommunen vil det parallelt med egen målrettet satsning på veginfrastrukturen være svært viktig at man lykkes med løsninger som fører gods over fra veg til sjø og bane. Det vil gi en reduksjon i veksten på sterkt belastede deler av fylkesvegene, som for eksempel opp mot sjømatnæringen og fylkesveger fra kysten inn til riksveger og vil bidra til å nå klimamål. Tog vil ikke redusere bruk av fylkesveg på samme måte, men vil kunne avlaste riksveg og miljøutslipp langs riksveg, som også er en del av vegnettet i fylket.

For å være med og påvirke mot gode og bærekraftige løsninger som gir muligheter for overføring av gods fra veg til sjø og bane, må fylkeskommunen jobbe aktivt opp mot andre etater og aktører.

Arealfortetting i de store byene vil sammen med nullvekstmålet kunne gi betydelig vekst i varetransport en i disse områdene. Fylkeskommunen må jobbe aktivt sammen med bykommunene for å finne verktøy til gode løsninger som underbygger nullvekstmålet samtidig som det tilrettelegges for en effektiv og bærekraftig varetransport i byene og samtidig bidrar til gods over på båt og/eller bane. 

Møteplasser mellom godsnæring og politikere

En møteplass mellom godsnæring og politikere kan gi en felles forståelse for hva som må til for å lykkes med en godstransport som kan bygge opp under bærekraftig og forutsigbar utvikling i regionen. Godspolitisk frokost er en slik arena.

 

Prosjekter, godstrømanalyse og rapporter  

Trøndelag fylkeskommune igangsatte et forprosjekt for Bylogistikk med utgangspunkt i Trondheim kommune finansiert av Miljøpakken. Forprosjektet er avsluttet og hovedprosjektet for Bylogistikk i Miljøpakkeområdet er overlatt til Trondheim kommune.

Her kan du lese rapporten om forprosjektet

Fylkeskommunen vedtok i 2022 en ladeinfrastruktur strategi. Denne finner du her: Strategi for ladeinfrastruktur

 

Rapport Godsprosjekt Torgård - Heggstadmoen

Strategi for ladeinfrastruktur

Kontaktperson: 

Bjørn-Arve Raanes
Seniorrådgiver
74 17 51 05 484 43 784
Sist oppdatert 13.02.2023