Råd til kommunal planstrategi 2023-2027

Kommunal planstrategi er kommunens verktøy for å avklare hvilke planoppgaver kommunen skal prioritere i valgperioden for å møte kommunens behov. Den bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling, herunder langsiktig arealbruk, miljøutfordringer, sektorenes virksomhet og en vurdering av kommunens planbehov i valgperioden. Oppdaterte planer er nødvendig for å få til en bærekraftig samfunns- og arealutvikling og for å gjennomføre lokal, regional og nasjonal politikk.

For at planstrategien skal bli et best mulig styringsverktøy bør det legges opp til en tett dialog mellom administrasjonen og politisk nivå i arbeidet med å prioritere mål og planoppgaver.

Hva kan fylkeskommunen bidra med

På fylkeskommunens hjemmesider har vi samlet lenker til veiledere, statistikk og
informasjon som kan være nyttige i arbeidet med kommunal planstrategi.

Tilbake til hovedsiden om planstrategi med lenker.

Statistikk

Trøndelag i tall er en statistisk beskrivelse av Trøndelag og har som målsetting å være et godt kunnskapsgrunnlag til bruk for alle. Kunnskapen som gjenspeiles i denne portalen kan bidra til å stille de riktige spørsmålene i videre analyser, og kan benyttes i overordnet og langsiktig planlegging.

Arealregnskap

Arealregnskap kan være et nyttig verktøy for å kunne gjøre vurderinger rundt
disponering av areal både på regionalt og lokalt nivå. Trøndelag fylkeskommune har
laget et kartverktøy som viser arealregnskap for alle kommunene i Trøndelag.

Fordeler med et arealregnskap kan blant annet være å vise hvilket utbyggingspotensial som ligger i gjeldende arealplaner og vurdere behov for nytt areal ved rulleringer. Det kan gi bedre oversikt over omfang og type areal som blir omdisponert og være et hjelpemiddel i dialogen knyttet til utvikling og bærekraftig arealforvaltning.

Regional planstrategi

Fylkeskommunen kan videre bidra med underlag til kommunens vurderinger av
utfordringer kommunen kan stå ovenfor fremover. I den sammenheng viser vi til arbeidet med Regional planstrategi for fylkestingsperioden 2024-2027. Det er utarbeidet en del utfordringsdokumenter som inneholder bl.a utviklingstrekk i Trøndelag.

Regionale planer

Trøndelag fylkeskommune har vedtatt en del regionale planer som kan ha betydning for kommunen. Her kan det også være nyttig informasjon og veiledning om ulike tema.

Bærekraft

FNs bærekraftsmål er globale og overordnede, men løsningene må utvikles og iverksettes lokalt og regionalt. Bærekraftsmålene bør derfor omhandles i planstrategien og være representert i alle typer dokumenter, på samme måte som levekår og folkehelse bør være gjennomgående i alle kommunale planer.

Integrering

Trøndelag har vært gjennom en stor samfunnsendring de siste 20 årene. Antallet innvandrere i Trøndelag er femdoblet siden årtusenskiftet.  Av de 66 295 bosatte personene med innvandrerbakgrunn i Trøndelag i 2023 kom 33 039 fra europeiske land, 20 435 kom fra Asia og 9 576 kom fra Afrika. En mer mangfoldig befolkning stiller nye krav til kommunens tjenestetilbud, og inkluderings-, mangfolds- og integreringsperspektivet på tvers av tjenester inngår derfor også i stadig større grad i kommunenes planverk.

Fylkeskommunen har et regionalt koordinerings- og rådgiveransvar knyttet til kommunenes arbeid med integrering av innvandrere.

Mer informasjon om dette finner du på denne lenken

Webinar om planstrategier

Det ble arrangert et webinar om kommunal planstrategi for Plannettverket i Trøndelag 16. januar 2024. Webinaret ble arrangert i samarbeid mellom fylkeskommunen og statsforvalteren. Det er også med en kommunerepresentant i planleggingen. På webinaret ble det lagt vekt på bl.a. relevant kunnskapsgrunnlag fra regional planstrategi, føringer for arbeidet, eksempler fra ulike kommuner og involvering av politikere.

Lenke til presentasjoner og opptak av webinar

Regionalt planforum

Regionalt planforum er en møteplass mellom kommunene og det regionale nivået for diskusjon, samhandling og avklaring. Hvis det er utfordringer/problemstillinger det hadde vært nyttig å drøfte på tvers av fagområder/sektorer oppfordrer vi kommunen å melde inn den kommunale planstrategien til regionalt planforum. Mer informasjon om innmelding etc. ligger på våre hjemmesider.

Til slutt vil vi anbefale enkelplanlegging.no som er en nettside for strategisk kommuneplanlegging for distriktskommuner.

Ta kontakt, vi bidrar gjerne innenfor de ulike tema fylkeskommunen har ansvar for.

Sist oppdatert 02.04.2024