Fylkeskommunens rolle og regionalt reiselivsoppdrag

Trøndelag fylkeskommune bidrar aktivt i reiselivsutviklingen gjennom planlegging, tilrettelegging og konkrete tiltak. Fylkeskommunen tar et direkte ansvar for en rekke fellesoppgaver i reiselivet gjennom det regionale reiselivsoppdraget. Oppdraget skal bidra til å etablere og videreutvikle Trøndelag som helårsreisemål gjennom markedsføring/markedsarbeid, utvikling og kompetanse/rådgivning. Oppdraget er lagt ut på anbud og gjennomføres i perioden 2019-2022 av Trøndelag Reiseliv AS. 

Sentrale elementer i det regionale oppdraget:

  • Markedsføring/markedsarbeid
    • Ansvar for profilerende markedsføring av Trøndelag og koordinering av markedsaktiviteter på vegne av regionen
    • Ta en rolle overfor nasjonalt nivå
    • Samhandling og samarbeid med destinasjonsselskapene
    • Årlige markeds- og aktivitetsplaner
    • Bringe markedskunnskap tilbake til aktørene
  • Utvikling
    • Initiere overordna strategiske diskusjoner
    • Pådriver, inspirator, koordinator og gjennomfører av en helhetlig og kunnskapsdrevet reiselivssatsing og en bærekraftig utvikling. Satsingen skal baseres på mangfoldet av opplevelseskvaliteter i hele Trøndelag og gi effekter i hele Trøndelag
    • Etablere strategier og styrke samhandlingen mellom aktører i reiselivet, mellom reiselivet og andre næringer og mellom reiselivet og FoU-miljøer
    • Planlegge og iverksette en helhetlig produkt- og konseptutvikling for å øke Trøndelags attraksjonskraft
    • Bistå fylkeskommunen i arbeidet med reiselivsutvikling
    • Måling og rapportering av utvikling
  • Kompetanse/rådgivning
    • Reiselivsfaglig kompetansesenter for Trøndelag gjennom å bistå organisasjoner, kommuner og næringsliv med rådgivning.
    • Tilby næringa relevante kompetansetilbud i samarbeid med virkemiddelapparatet
    • Opprettholde og videreutvikle ett trøndersk reiselivsfellesskap

Les om Trøndelag Reiseliv på deres nettsider. 

 

 

Sist oppdatert 20.07.2021