Scenario 2030 - opplevelsesnæringer i Trøndelag

Bilde av to kvinner på festival (Foto: Marius Rua).

For å ta ut potensialet i opplevelsesnæringene vedtok Trøndelag fylkeskommune i november 2018 å igangsette et scenarioprosjekt. Prosjektet er bl.a. en oppfølging av Strategi for innovasjon og verdiskaping 2018-2021, satsingsområde Opplevelsesnæringer. «Kunnskapsgrunnlag og scenarioprosjekt for Trøndelag som opplevelsesdestinasjon mot 2030» ble igangsatt i 2019.

Bakgrunnen for prosjektet var behov for en felles utviklingsretning for Trøndelag som opplevelsesdestinasjon. Det ble utarbeidet et kunnskapsgrunnlag, med en verdiskapings-, markeds- og omdømmeanalyse, og et fremtidsbilde – scenario - for opplevelsesnæringene.

Vedtatt retning for arbeidet med opplevelser fram mot 2030 er at hele Trøndelag skal tas i bruk - Trønderlaget vinner sammen. Man skal fokusere arbeidet rundt konseptene trønderske gjestebud, trønderske underverker og trønderske naturglede. Dette er en ramme på tvers av bransje og geografi som alle kan utvikle seg innenfor, og som gir plass for alt som har vært og alt som skapes framover. Scenario 2030 skal følges opp gjennom relevante strategier, prioritering av økonomiske virkemidler og det regionale reiselivsoppdraget.

Sluttrapport

For mer informasjon om prosjektet, kontakt:

Ragnhild Vist

Sist oppdatert 07.06.2021