Høring og offentlig ettersyn – Reguleringsplan fv. 777 Jøa til land - flytebru

Illustrasjon som viser forslag til ny bru til Jøa. Fotomontasje
Forslag til ny bru sett fra Ølhammeren mot Seierstad. (Fotomontasje: Norconsult).

Reguleringsplanen legger til rette for en fast forbindelse mellom Elvalandet og Jøa som erstatter dagens ferjesamband.

Merk: Høringsperioden er fra 19.6 og i seks uker, det vil si fram til 18. juli 2025.


Om planforslaget: forslag til bru og ny veg

Planforslaget er et resultat av prosjektet Jøa t’land 24/7. Prosjektet handler om tilrettelegging for ferjefri forbindelse mellom Jøa og Elvalandet i Namsos kommune. Det er planlagt ny fylkesveg med flytebru over Seierstadfjorden som ivaretar krav til seilingshøyde. Brua erstatter ferjesambandet Ølhammeren - Seierstad. På Elvalandet går vegen i ny trasé over Ølhammeren og berører områder som i dag er lite påvirket av inngrep.

På Jøa medfører planforslaget oppgradering av Frenndalsvegen fra landfeste for ny bru til Seierstad. Dagens vegstandard for fylkesvegen er beholdt i planforslaget. Det er relativt lite trafikk på strekningen i dag, og det forventes ingen markant trafikkøkning som følge av planen. Gående og syklende på strekningen henvises til kjøreveg/vegskulder.

Hvordan forslaget har blitt jobbet fram

Utbyggingstiltaket i planforslaget er utarbeidet i flere omganger. Våren 2024 ble planprogrammet sendt på høring. Dette planprogrammet viste flere utbyggingsalternativer og inneholdt en trasé-anbefaling. I ettertid har innspill til planprogrammet, fagutredninger med forslag til skadereduserende tiltak og optimalisering av teknisk infrastruktur bidratt til utformingen av reguleringsplanen som nå foreslås.

Konsekvenser av planforslaget

Planen er konsekvensutredet for temaene naturmangfold, landskap og kulturarv. Utredningene kan leses i sin helhet i rapport PLA-RAP-006 Konsekvensutredning. Planforslaget vil ha negative konsekvenser for alle tre utredningstema, og det er foreslått tiltak for å redusere påvirkningen. Tiltaket berører relativt mange delområder med verdi for naturmangfoldet og ny trasé over Ølhammeren medfører inngrep i et stort sett uberørt område. Samlet konsekvens for naturmangfold vurderes til middels negativ konsekvens. Planforslaget vurderes også til middels negativ konsekvens for landskap, blant annet fordi ny veg og flytebru danner en barriere og visuell oppdeling av landskapsrommet rundt fjorden.

Det er registrert flere automatisk fredete kulturminner innenfor planområdet. Noen av disse var kjent ved oppstart av planarbeidet, men det er også avdekket flere nye kulturminner både på Jøa og Elvalandet i sammenheng med planarbeidet. Planforslaget er vurdert å gi stor negativ konsekvens for kulturarv, først og fremst fordi utbyggingen kommer i direkte konflikt med flere arkeologiske lokaliteter som er automatisk fredet. Forslaget fører også til hindringer som kan gjøre det vanskeligere å skjønne/forstå det helhetlige kulturmiljøet. Dette har noe lavere negativ konsekvens, men støtter opp om den samlede vurderingen. 

Planen vil permanent beslaglegge 3,3 daa dyrka jord. I anleggsfasen beslaglegges 6,8 daa dyrka jord midlertidig.