Overordnet mål, referanser og begrep

Dette reglementet bygger på Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova), og forskrift til opplæringslova(referert til som forskrift). Deler av eksamensreglementet er også hjemlet i forvaltningslovens bestemmelser, Kunnskapsløftet sine læreplaner samt lokale bestemmelser for gjennomføring av lokalt gitt eksamen i videregående skole. 

Eksamen skal være i samsvar med læreplanen i faget(LK20) og organiseres slik at eleven får vist kompetansen sin i faget, ut fra eksamensformen. Eksamenskarakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og gi uttrykk for kompetansen til eleven slik den kommer frem på eksamen.

Begrepsavklaringer:

  • Rollen som sensor 1 og faglærer omtales i dette reglementet som faglærer. Sensor 2 omtales som ekstern sensor. 
  • Ved muntlig eksamen, og muntlig-praktisk eksamen, benyttes begrepet «eksamensoppgaver» om de temaene eller problemstillingene som elevene skal forberede 24 timer før selve eksamen.
Sist oppdatert 30.08.2023