Muntlig eksamen

Felles for alle fagkoder med eksamensform M

Melding om eksamenstrekk og sensoroppnevning

Ved muntlig eksamen, får faglærer og ekstern sensor melding om eksamenstrekk 10 virkedager før eksamensdato. Først når ekstern sensor bekrefter at hen stiller på oppdraget, skal faglærer oversende forslag til eksamensoppgave(r) som skal benyttes eksamensdagen. Faglærer skal innlede dialog med ekstern sensor for å gjøre nødvendige avklaringer rundt eksamensoppgaven(e) og selve eksamensgjennomføringen i forkant av eksamen.

Eksamensoppgaver til muntlig eksamen

Faglærer plikter å utarbeide forslag til tema/problemstilling(er) som skal benyttes til eksamen. Begrepene «tema/problemstilling(er)» skal i denne sammenheng forstås som «Eksamensoppgave(r)». Tema/problemstilling(er) skal leveres til rektor, eller den rektor bemyndiger for godkjenning. Frist for innlevering bestemmes lokalt på skolen.

Tema /problemstilling(er) skal være tilstrekkelig åpent til at elevene kan velge hva de vil si eller vise i henhold til det aktuelle tema/ problemstilling(er) på eksamensdagen. Tema/problemstilling(er) må dekke flere kompetansemål som gjør at elevene får vist bredest mulig kompetanse i faget.

Uavhengig hvordan faglærer utarbeider tema/problemstilling(er), er hensikten at elevene får mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig. Hvor stor del av læreplanen som prøves til eksamen, vil kunne variere ut fra eksamensform, tidsramme og hvordan kompetansemålene er formulert i læreplanen. En eksamen som bare prøver noen kompetansemål, vil være i strid med prinsippet om at eleven skal få mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig.

Ved bruk av lyttemateriell i språkfag for eksempel engelsk fellesfag og programfag, fremmedspråk fellesfag og programfag, skal dette være en del av forberedelsen og/eller inngå i de 30 minuttene kandidaten har til rådighet. En lytteprøve skal ikke gis i tillegg til gjennomføringen av eksamen, f.eks. 30 minutter før muntlig eksamen starter. Faglærer skal orientere ekstern sensor om eventuell bruk av lyttemateriell i forbindelse med eksamensgjennomføringen.

Mal til eksamensoppgaver med eksamensform; M

Faglærerrapport

Forberedelse

Forberedelsestid: 24 timer

Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag hvor elevene minst må være til stede fra 09.00 til 11.00. Det skal føres fravær for elever som ikke møter til forberedelse. Elever som ikke møter på forberedelsesdagen, kan ikke nektes å ta eksamen. 

På forberedelsesdagen har elevene rett til et pedagogisk tilbud i skolens lokaler, kan samarbeide med andre å få veiledning fra en faglærer innenfor vanlig skoletid. Med veiledning menes at faglærer skal være til stede å svare på spørsmål og å forberede elevene på utfordringer og oppgaver de møter på eksamen i faget.

Elevene som møter til forberedelse, får utdelt eller trekker et tema/ problemstilling. Med utgangspunkt i tema/problemstilling kan eleven velge å forberede en presentasjon eller en annen form for framlegg. Alternativer til presentasjon kan være egenprodusert filmsnutt, faglig refleksjon rundt en eller flere tekster, podkast, monolog, samtale om lyttemateriell eller lignende. Eleven kan også velge å ikke innlede eksamen med en forberedt presentasjon, f.eks. med en Power Point-presentasjon eller et annet presentasjonsverktøy.

Faglærer og/eller ekstern sensor kan ikke kreve at elevene utarbeider en problemstilling eller disposisjon for sin eksamen som leveres før eksamensdagen. Dette henger sammen med at elevene har 24 timer forberedelse hvor de står fritt til å gjøre eventuelle endringer helt inn mot eksamensstart.

Faglærer skal informere elevene om oppmøtested og tid på eksamensdagen. Dersom det er eksamen som krever vakt, må eksamensvakta få oversikt over hvilke elever som skal inn, og til hvilket tidspunkt.  

Vurderingskriterier fra Trøndelag fylke gjennomgås på forberedelsesdagen. 

Tillatte hjelpemidler: alle

Eksamensgjennomføring

Eksamenstid: inntil 30 minutter

Muntlig eksamen skal gjennomføres som en samtale mellom sensorene og eleven, det er faglærer som leder samtalen under eksamen. Ekstern sensor kan også ta del i samtalen ved å stille spørsmål i løpet av eksamenstiden. Det er viktig at faglærer og ekstern sensor gjør en rolleavklaring før eksamen slik at det er enighet om når og hvordan den eksterne sensoren tar del i samtalen under eksamen.

Eleven kan velge om hen vil starte eksamen med en forberedt presentasjon eller gå rett på samtalen med sensorene.Dersom eleven starter sin eksamen med en forberedt presentasjon skal sensorene bruke dette som et utgangspunkt for den videre samtalen. Elevene kan bruke inntil 10 minutter på en forberedt presentasjon før den påfølgende samtalen. Dersom eleven velger å gå rett på samtalen med sensorene, skal samtalen starte med tema/problemstilling som eleven fikk utdelt i forberedelsen.

Elever som ikke møter til den obligatoriske forberedelsesdagen, men møter på eksamensdagen, skal få utdelt tema/problemstilling som hen skulle ha fått på forberedelsesdagen. Eksamen skal i nevnte tilfeller starte med at eleven(e) må gjøre rede for, eller svare på spørsmål i henhold til utdelt tema/problemstilling. Dersom eleven(e) ikke kan gjøre rede for tema/problemstilling må sensorene følge opp med spørsmål og eksaminering i henhold til fagets læreplan. Vurdering skjer ut ifra den kompetansen (grad av måloppnåelse) som eleven viser i eksamenstiden.

I fag med gjennomgående læreplaner over flere skoleår, f. eks norsk, historie og fremmedspråk, kan det stilles spørsmål fra alle kompetansemålene uavhengig hvilket trinn de er undervist på i opplæringen.

Tillatte hjelpemidler: egne notater på ett A4-ark hvor det kan noteres på begge sider. Arket med egne notater er tillatt under hele eksamen.  Eventuelle andre hjelpemidler for framlegg må avklares med faglæreren, f.eks. PowerPoint, lydfiler, filmsnutt, bilder, grafer, lovverk, osv.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Det er kompetansen som vises på eksamensdagen som skal vurderes, forberedelsesdelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Presentasjoner laget under forberedelsesdagen, skal ikke inngå i vurderingen. Noen fag/læreplaner har egne kompetansemål, kjerneelementer eller hovedområder som handler om å kunne presentere/kommunisere faglig innhold, og muntlige ferdigheter vil derfor kunne inngå som en del i vurderingen av elevens kompetanse i faget.

Eksamenskarakteren skal settes på individuelt grunnlag og være en vurdering av elevens kompetanse vist på eksamensdagen. Sensorene skal lete etter den kompetansen eleven har, og ikke lete etter det elevene ikke kan.

Sensur

Begge sensorene skal vurdere elevens kompetanse. Ved uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakteren.

Eleven har krav på en begrunnelse for eksamenskarakteren. Det er ekstern sensor som formidler og begrunner karakteren.

Eksamenskarakter skal settes og formidles etter hver elev. 

Vurderingskriterier

Det er utarbeidet generelle vurderingskriterier for fagene under. Faglærer kan legge til spesifikke kriterier tilpasset de enkelte eksamensoppgavene som elevene trekker forberedelsesdagen.

For fag det ikke er utarbeidet generelle vurderingskriterier skal faglærer utarbeide vurderingskriterier til sin eksamensoppgave.

Sist oppdatert 08.04.2024