Tverrfaglig praktisk eksamen

Felles for tverrfaglig praktisk eksamen, Vg2 og Vg3 yrkesfag.

Forberedelse

Forberedelsestid: 24 timer 

Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag hvor eleven minst må være til stede fra 09.00 til 11.00. Eleven har rett til et pedagogisk tilbud i skolens lokaler, kan samarbeide med andre, får veiledning fra en faglærer innenfor vanlig skoletid, men ingen undervisning den dagen. 

Eleven trekker /får tildelt ettema/problemstilling 24 timer før eksamen.Tema/problemstilling skal dekke et tverrfaglig utvalg av kompetansemål. Eleven forbereder seg til eksamen med utgangspunkt i tema / problemstilling.  

Vurderingskriterier gjennomgås på forberedelsesdagen. 

Tillatte hjelpemidler: alle 

Eksamensgjennomføring

Eksamenstid: inntil 5 timer per elev 

Utdeling av eksamensoppgaven. Eksamen kan organiseres individuelt eller i gruppe.Planlegging av oppdraget i eksamensoppgaven skal inngå i eksamenstiden. 

Eksamen skal inneholde en praktisk del. Hva som er praktisk må forstås utfra kompetansemålene i faget, og vil kunne variere fra fag til fag. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av tverrfaglig praktisk eksamen. 

Sensorene skal legge til rette for at eleven skal få vist så stor kompetanse som mulig ut fra eksamensform og eksamenstid. Sensorene kan stille spørsmål fra kompetansemålene i programfagene som inngår i tverrfaglig eksamen. 

Tillatte hjelpemidler under praktisk del av eksamen: alle hjelpemidler er tillatt unntatt kommunikasjon. Kommunikasjon som er nødvendig for å gjennomføre eksamen er tillatt.Hjelpemidler må defineres i henhold til det respektive utdanningsprogrammet.  

I tilfeller hvor elevene skal ha en samtale med sensorene, kan elevene ta med egne notater på ett A4-ark hvor det kan noteres på begge sider av arket. I påvente av eventuell samtale er ingen hjelpemidler tillatt. 

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen.  

Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av den kompetansen eleven viser på selve eksamensdagen. Arbeid som er gjort enten i forberedelsen eller tidligere i skoleåret skal ikke vurderes under eksamen. 

Sensur

Begge sensorene skal vurdere elevens kompetanse. Ved uenighet er det ekstern sensorsom avgjør karakteren. 

Eleven har krav på en begrunnelse for eksamenskarakteren. Det er ekstern sensor som formidler og begrunner karakteren. 

Eksamenskarakter skal settes og formidles etter hver elev. 

Vurderingskriterier

Vurderingskriteriene du finner på denne siden er generelle vurderingskriterier for de ulike fagene. Faglærer kan legge til spesifikke kriterier tilpasset de enkelte eksamensoppgavene som elevene trekker forberedelsesdagen.

 

Sist oppdatert 08.04.2024