Praktisk eksamen

Felles for praktisk eksamen på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram.

Melding om eksamenstrekk

Offentliggjøring av trekk: Så nær 48 timer før eksamen som mulig

Forberedelse

Forberedelsestid: 24 timer 

Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag hvor eleven minst må være til stede fra 09.00 til 11.00. Eleven har rett til et pedagogisk tilbud i skolens lokaler, kan samarbeide med andre, får veiledning fra en faglærer innenfor vanlig skoletid, men ingen undervisning den dagen. 

Eleven trekker/får tildelt et tema/problemstilling 24 timer før eksamen. Temaet/problemstilling skal gi eleven anledning til å få vist kompetanse i så stor del av faget som mulig. Med utgangspunkt i overordnet temaet/problemstillingskal eleven forberede seg til eksamen. 

Vurderingskriterier gjennomgås på forberedelsesdagen.  

Tillatte hjelpemidler: alle 

 

Eksamensgjennomføring

Eksamenstid: inntil 5 timer per elev 

Utdeling av eksamensoppgaven. Eksamen kan organiseres individuelt eller i gruppe.Planlegging av oppdraget i eksamensoppgaven skal inngå i eksamenstiden. 

Eksamen skal inneholde en praktisk del. Hva som er praktisk må forstås utfra kompetansemålene i faget, og vil kunne variere fra fag til fag. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av praktisk eksamen. 

Sensorene skal legge til rette for at eleven skal få vist så stor kompetanse som mulig ut fra eksamensform og eksamenstid. Sensorene kan stille spørsmål fra kompetansemålene i programfagene som inngår i tverrfaglig eksamen. 

Tillatte hjelpemidler under praktisk del av eksamen: alle hjelpemidler er tillatt unntatt kommunikasjon. Kommunikasjon som er nødvendig for å gjennomføre eksamen er tillatt. Hjelpemidler må defineres i henhold til det respektive utdanningsprogrammet.  

I tilfeller hvor elevene skal ha ensamtale med sensorene, kan elevene ta med egne notater på ett A4-ark hvor det kan noteres på begge sider av arket. I påvente av eventuell samtale er ingen hjelpemidler tillatt. 

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for fagene. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen.  

Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av den kompetansen eleven viser på selve eksamensdagen. Arbeid som er gjort enten i forberedelsen eller tidligere i skoleåret skal ikke vurderes under eksamen. 

Sensur

Begge sensorene skal vurdere elevens kompetanse. Ved uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakteren. 

Eleven har krav på en begrunnelse for eksamenskarakteren. Det er ekstern sensor som formidler og begrunner karakteren. 

Eksamenskarakter skal settes og formidles etter hver elev. 

 

 

 

Sist oppdatert 03.04.2024