Målet er å utvikle Trøndelagsmodellen for å rekruttere og ivareta elever/lærlinger som har valgt utradisjonelle yrkesfag for sitt kjønn

Cecilie Hoff Klungerbo, avdeling utdanning, Trøndelag fylkeskommune
E-post: ceckl@trondelagfylke.no
Fag: Helse- og oppvekstfag
Irene Laukholm, avdeling utdanning, Trøndelag fylkeskommune
E-post: irela@trondelagfylke.no
Fag: Elektrofag, Teknikk- og industriell produksjon, Bygg- og anleggsteknikk
Masteroppgaver:
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Jenteeffekten - En studie av jenter i mannsdominerte yrkesfag (Ingvild Tande Fjærvik, 2022)
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Maskulinitet i helsefag - En kvalitativ studie av menns erfaringer i et kvinnedominert yrke (Julie Kristin Vatterholm, 2022)
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Kjønnede klasserom — med rom for jentene? (Sigrid Johansen, 2020)
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Lærlinger som velger utradisjonelt, kjønn og makt på arbeidsplassen (Marte Berg, 2020)
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Presentasjoner:
Kjønnsdelte utdanningsvalg - utfordringer og tiltak
Bevisste utdanningsvalg - et mikrokurs for elever og foresatte
Nettsteder:
- Menn i helse
- Kvinner i teknikk og håndverk
- Bevisste utdanningsvalg
- Likestilling og ikke-diskriminering
Skjema til bruk for planlegging av tiltak:
Fylkestinget i Trøndelag har satt fokus på utradisjonelle utdanningsvalg. Hovedutvalg for utdanning vedtok i september 2020 blant annet at fylkeskommunen viderefører sitt arbeid med mål om at flere velger, og gjennomfører, en utdanning som er utradisjonell for sitt kjønn og sin kultur innen videregående opplæring.
Les hele saksframlegget og vedtaket her:
Likestilling i videregående opplæring - yrkesfag
#UngIDag-utvalget fikk i oppdrag å utrede likestillingsutfordringer blant barn og unge. Les hele utredningen (NOU 2019:19) her:
Jenterom, gutterom og mulighetsrom — Likestillingsutfordringer blant barn og unge