Praktisk eksamen SF og YF

Praktisk eksamen vg1, vg2 og vg3 MOK og KDA

Melding om eksamenstrekk og sensoroppnevning

Ved praktisk eksamen, får faglærer og ekstern sensor melding om eksamenstrekk 10 virkedager før eksamensdato. Først når ekstern sensor bekrefter at hen stiller på oppdraget, skal faglærer oversende forslag til tema og eksamensoppgave(r) som skal benyttes i forbindelse med eksamen. Faglærer skal innlede dialog med ekstern sensor for å gjøre nødvendige avklaringer rundt tema og eksamensoppgaven(e) og selve eksamensgjennomføringen i forkant av eksamen.

Tema og eksamensoppgaver til praktisk eksamen

Faglærer plikter å utarbeide forslag til tema som deles ut på forberedelsesdagen og eksamensoppgave(r) som elevene trekker/får utdelt på eksamensdagen. Tema og eksamensoppgave(r) skal leveres til rektor, eller den rektor bemyndiger for godkjenning. Frist for innlevering bestemmes lokalt på skolen.

Tema og eksamensoppgaven(e) skal være tilstrekkelig åpent til at elevene kan velge hva de vil si, vise eller utføre i henhold til det aktuelle tema/eksamensoppgaven. Hvilke kompetansemål som kan være aktuelle å prøve til eksamen vil kunne variere fra fag til fag og må ses i sammenheng med hvordan kompetansemålene er formulert i læreplanen.

Tema som leveres ut på forberedelsesdagen kan ha ulikt omfang og utforming i henhold til fagets egenart. Tema kan utformes med en faglig avgrensning, men skal ikke gi informasjon om innholdet i selve eksamensoppgaven.

Eksamensoppgaven skal utformes og konkretiseres med bakgrunn i det temaet elevene får/trekker på forberedelsesdagen. Eksamensoppgaven kan f.eks. ta utgangspunkt i noe praktisk arbeid eleven har gjennomført i løpet av skoleåret og som skal videreutvikles eller omarbeides i løpet av eksamenstiden. Eksamensoppgaven skal gi elevene anledning til å vise faglig kompetanse i kjente og ukjente sammenhenger og gi rom for refleksjon i relevante situasjoner.

En eksamen som bare prøver noen kompetansemål, vil være i strid med prinsippet om at eleven skal få mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig.

Mal til eksamensoppgaver med eksamensform; P

Faglærerrapport

Forberedelse

Forberedelsestid: 24 timer

Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag hvor elevene minst må være til stede fra 09.00 til 11.00. Det skal føres fravær for elever som ikke møter til forberedelse. Elever som har udokumentert fravær på forberedelsesdagen, kan ikke nektes å ta eksamen. Faglærer må ha et alternativt opplegg for elever som ikke møter til forberedelse, men likevel ønsker å avlegge sin eksamen.

Elever som har dokumentert fravær på forberedelsesdagen har automatisk dokumentert fravær fra eksamensdagen. Elever som ønsker å delta på eksamen selv om de har dokumentert fravær på forberedelsesdagen, skal ikke hindres i dette.

På forberedelsesdagen har elevene rett til et pedagogisk tilbud i skolens lokaler, kan samarbeide med andre å få veiledning fra en faglærer innenfor vanlig skoletid. Med veiledning menes at faglærer skal være til stede å svare på spørsmål og å forberede elevene på utfordringer og oppgaver de møter på eksamensdagen.

Elevene som møter til forberedelse, trekker/får tildelt et tema og forbereder seg til eksamen denne dagen.

Faglærer skal informere elevene om oppmøtested og tid på eksamensdagen. Dersom det er eksamen som krever vakt, må eksamensvakta få oversikt over hvilke elever som skal inn, og til hvilket tidspunkt.

Tillatte hjelpemidler: alle

Eksamensgjennomføring

Eksamenstid: inntil 5 timer per elev. Praktisk eksamen skal gjennomføres med en minstetid som går ut over 45 minutter per elev.

Utdeling av eksamensoppgaven. Eksamen kan organiseres individuelt eller i gruppe. Planlegging av oppdraget i eksamensoppgaven skal inngå i eksamenstiden. Begge sensorene skal være til stede under eksamen.

Eksamen skal inneholde en praktisk del. Hva som er praktisk må forstås utfra kompetansemålene i faget, og vil kunne variere fra fag til fag. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av praktisk eksamen.

Sensorene skal legge til rette for at eleven skal få vist så stor kompetanse som mulig ut fra eksamensform og eksamenstid. Sensorene kan stille spørsmål fra kompetansemålene i det aktuelle programfaget.

Tillatte hjelpemidler under praktisk del av eksamen: alle hjelpemidler er tillatt unntatt kommunikasjon. Kommunikasjon som er nødvendig for å gjennomføre eksamen er tillatt. Hjelpemidler må defineres i henhold til det respektive utdanningsprogrammet. I tilfeller hvor elevene skal ha en samtale med sensorene, kan elevene ta med egne notater på ett A4-ark hvor det kan noteres på begge sider av arket. I påvente av eventuell samtale er ingen hjelpemidler tillatt.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen.

Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av den kompetansen eleven viser på selve eksamensdagen. Arbeid som er gjort enten i forberedelsen eller tidligere i skoleåret skal ikke vurderes under eksamen.

Sensur

Begge sensorene skal vurdere elevens kompetanse. Ved uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakteren.
Eleven har krav på en begrunnelse for eksamenskarakteren. Det er ekstern sensor som formidler og begrunner karakteren.
Eksamenskarakter skal settes og formidles etter hver elev.

Vurderingskriterier

Faglærer skal lages fagspesifikke kriterier til sin eksamensoppgave.

Sist oppdatert 22.03.2024