Dekom YF- yrkesfaglærer 2

Yrkesfaglærer 2 – ordningen er en del av Desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag, Dekom YF. Ordningen skal bidra til at fagpersoner fra arbeidslivet blir direkte involvert i opplæringen på yrkesfag. Trøndelag fylkeskommune viderefører dette som del av Dekom YF lokalt i Trøndelag, for fylkeskommunale og private videregående skoler.

Hva er Yrkesfaglærer 2?

Fagpersoner fra arbeidslivet blir direkte involvert i opplæringen på yrkesfag. Fagpersonen gir opplæring til yrkesfagelever om tema innen fagpersonens fagområde, og som er relevant for elevenes utdanningsprogram/programområde. Opplæringen kan finne sted på en skole eller i en bedrift.

Ordningen skal bidra til å:

• skape gode og nyttige relasjoner mellom skole og arbeidsliv
  • styrke de yrkesfaglige aspektene ved opplæringen
  • øke elevenes læringsutbytte og motivasjon for fagene
  • heve lærernes kompetanse.
  • Fagpersonen bør jobbe i lokalt eller regionalt arbeidsliv.
  • Fagpersonen må ha kompetanse som er relevant for det aktuelle utdanningsprogrammet/programområdet.
  • Opplæringen må knyttes til en eller flere relevante læreplaner i programfag på yrkesfag. Arbeidslivet og skolen skal inngå avtaler hvor det kommer fram hvordan opplæringen knyttes til læreplanen(e) og hvordan elevene skal vurderes.

Her finner du mer informasjon om Yrkesfaglærer 2

Dekom YF har et samarbeidsforforum lokalt i Trøndelag som vedtar fordeling av midlene. For Yrkesfaglærer 2 har praksis vært at en del av tilskuddet avsettes til Yrkesfaglærer 2, og fordeles på alle skoler med yrkesfag i fylket. Summen har vært mellom 25000-30.000 pr. år.

Fylkeskommunale videregående skoler får dette som en intern overføring på konto 17002, ansvar 32xxx0 og tjeneste 52007.

Private videregående skoler må sende faktura etter gjennomføring og rapportering. Faktura merkes 3110-200694, her finner du øvrig fakturainformasjon

Frist for rapportering er 1. juni

Rapportering gjøres fortløpende etter gjennomføring. Siste frist for rapportering for skoleåret er 1. juni.

Her finner du skjema for rapportering for fylkeskommunale videregående skoler Her finner du skjema for rapportering for private skoler

Yrkesfaglærer 2 er en del av yrkesfaglærerløftet. Trøndelag fylkeskommune mottar midler fra Utdanningsdirektoratet til disse tiltakene, og må rapportere på bruk.

Sist oppdatert 07.02.2024