Varsel om oppstart av planarbeid – detaljregulering av Fv 6658 Torbjørn Bratts veg og del av Utleirvegen i Trondheim kommune

Iht. plan- og bygningslovens § 12-8 varsles med dette igangsetting av detaljregulering av Torbjørn Bratts veg og deler av og Utleirvegen.

Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for en helhetlig og trafikksikker vegløsning der fremkommelighet for gående, syklende og kollektivtransport prioriteres. Trafikksikkerheten og den opplevde tryggheten langs vegstrekningen og ved kryss skal bedres. Behov for støyskjermingstiltak skal vurderes. Hovedsykkelveg med fortau skal etableres langs hele vegstrekningen. Avkjørsler fra boliggater til Uteirvegen skal vurderes og bussholdeplassen ved Tors veg skal oppgraderes. Planarbeidet skal avklare og sikre arealer for drift, vedlikehold og utvikling av veganlegget.

Se følgende vedlegg for mer informasjon:

Planinitiativ - TBV og Utleirvegen.pdf Torbjørn Bratts veg og Utleirvegen, detaljregulering - tilbakemeldingsbrev etter oppstartsmøte.pdf Varslinggrense.pdf

 

Tiltakshaver er Trøndelag fylkeskommune. Forslagsstiller er Multiconsult.

Informasjon om planarbeidet

  • Åpne kontordager på Nardocenteret: 11. des kl 15 – 17 og 12. des. kl 16 – 18

Ta gjerne kontakt med oss.

Spørsmål til planarbeidet kan stilles til: 

Prosjektleder ved Trøndelag fylkeskommune:
Kine Kristensen Dybdahl,
e-post  kindyb@trondelagfylke.no,
telefon: 74 17 62 70

Arealplanlegger ved Multiconsult:
Hilde Marie Prestvik,
E-post: hmp@multiconsult.no
telefon: 94 80 80 36

Innspill

Alle som er berørt av arbeidet med reguleringsplanen, samt relevante offentlige myndigheter, vil motta brev med informasjon om planoppstart. Det ønskes i denne omgang innspill til oppstart av reguleringsarbeidet. 

Kommentarer og innspill til planarbeidet sendes skriftlig innen 22. desember 2023 til:

Trøndelag fylkeskommune
Fylkets hus Postboks 2560
7735 Steinkjer

Eller til: postmottak@trondelagfylke.no

Det blir også mulig med innspill når planforslaget legges ut til offentlig ettersyn. Offentlig ettersyn blir kunngjort på kommunens nettside og i Adresseavisen. I tillegg vil berørte av planarbeidet også bli varslet. 

Planområdet

Varslet planområde ligger på Nardo i Trondheim kommune. Planområdet omfatter fv. 6658 Torbjørn Bratts veg – Utleirvegen på strekningen mellom Lerkendalrundkjøringen og Steindalsvegen.

Planområdet på Nardo i Trondheim. Kart
Figur 1: Planområdet ligger på Nardo i Trondheim og omfatter fylkesvegen mellom Lerkendalrundkjøringen og Steindalsvegen med sidearealer..png


Varslingsområde for planoppstart viser hvilke områder som skal vurderes i planarbeidet. Innenfor planens avgrensning er det tatt inn ekstra arealer ved vegens sideterreng, i kryssområder, ved bussholdeplasser og der det i dag er støyskjermer langs vegen. Varslingsområdet omfatter også arealer som kan ha betydning for overvannshåndtering og flom og som kan være aktuelle i en anleggsperiode for tiltaket.  

Endelig reguleringsplan vil kun omfatte permanent og midlertidig areal som er nødvendig for bygging og drift av fylkesvegen med sideterreng. Når et forslag til reguleringsplan foreligger, kan det derfor forventes at planområdet er mindre enn det som inngår i varsling av planoppstart. 

Hensikten med planarbeidet

Hensikten med planarbeidet er å legge til grunn for en helhetlig og trafikksikker vegløsning i Torbjørn Bratts veg og Utleirvegen der fremkommelighet for gående, syklende og kollektivtransport prioriteres. 

Hovedsykkelveg med fortau skal etableres langs vestsiden av Torbjørn Bratts veg og Utleirvegen og fortau på østsiden. Bussholdeplasser med adkomst skal søkes utbedret ved dagens plassering, men for bussholdeplassen Tors veg retning sentrum skal plassering vurderes nærmere i planarbeidet. Kjørevegen skal i utgangspunktet beholdes uendret med fire felter i Torbjørn Bratts veg og tre felter i Utleirvegen, men på grunn av ny prioritering av trafikanter kan det bli endringer i tverrsnittet og vegens sideterreng. 

Gatetrær og vegetasjon skal søkes ivaretatt og etablert som del av veganlegget og det skal sikres arealer til VA- anlegg, overvannshåndtering og flomsikring. I planarbeidet skal det ses spesielt på hvordan det grønne preget langs gata kan bidra til at det blir trivelig og attraktivt å gå- sykle og oppholde seg langs gatene. Støyskjermingstiltak skal vurderes i planarbeidet. 

Trafikksikkerheten og den opplevde tryggheten langs vegstrekningen og ved kryss skal bedres for alle trafikantgrupper. Det skal spesielt ses på hvilke tiltak som kan være aktuelle for å bedre sikkerheten i kryss. Adkomst til boliggatene Nornevegen, Tryms veg og Balders veg fra Utleirvegen skal vurderes spesielt i planarbeidet. Krav til frisikt skal vurderes, og det vil vurderes om sanering eller samling av avkjørsler kan bli nødvendig for å oppnå nødvendig trafikksikkerhet og fremkommelighet for gående og buss.

Arealbehov for vegtekniske anlegg, sideterreng til vegen og sikkerhet skal også vurderes i planarbeidet. Reguleringsplanen skal legge til rette for at anleggsgjennomføring og fremtidig drift og vedlikehold av vegen skal kunne gjennomføres effektivt og sikkert.  

 Tiltaket er ikke vurdert til å utløse krav om konsekvensutredning jf. Forskrift om konsekvensutredning av 1.juli 2017. Se vedlagte tilbakemeldingsbrev fra Byplankontoret og Planinitiativ for mer opplysninger om planarbeidet. 

Bakgrunnen for planarbeidet

Fv 6658 Torbjørn Bratts vei og Utleirvegen er sentrale veger i Trondheim. Planlagt utbedring av fylkesvegen med hovedsykkelvei, fortau, tilrettelegging for kollektivtrafikk og miljø- og støytiltak er et viktig tiltak for å nå sykkelstrategien for Trondheim og for å nå målsettinger om nullvekst i biltrafikken. 

Gang- og sykkelvegen er i dag smal og uten adskilte vegarealer for gående og syklende. Det er registrerte flere ulykker med gående og syklende langs denne vegstrekningen og det er behov for å vurdere trafikksikkerhetstiltak spesielt i kryssområder.

Hovedsykkelveg med fortau. Flyfoto med grafikk
Hovedsykkelveg med fortau planlegges på vestsiden og fortau på østsiden av vegen. Tiltaket vil være del av ny hovedsykkelrute mellom Risvollan og Lerkendal. Dagens bussholdeplasser skal opprettholde, men plassering kan bli justert.

Planstatus

Planforslaget er i tråd med samfunnsmålet i kommuneplanens samfunnsdel 2020-2032. 

I kommuneplanens arealdel 2022 – 2024, som er under arbeid, ligger planområdet innenfor byggesonene 2 og 3 samt lokalsenter og vegen er også her vist som kollektivåre. 

Reguleringsplanene for vegstrekningene er stort sett fra 80 – tallet og er gamle og utdaterte. 

I Torbjørn Bratts veg er det nylige vedtatte reguleringsplaner ved Lerkendal – Valgrinda, Nardovegen 10 og 12 og 14. Det er pågående reguleringsplan for hovedsykkelvei og støyskjermingstiltak i Utleirvegen og pågående reguleringsplan for sentrumsbebyggelse ved Nardovegen 2 – 5. Grensesnitt og koordinering mot tilgrensende plan- og byggetiltak inngår i planprosessen. 

Fagvurderinger

Geotekniske og miljøgeologiske vurderinger skal gjennomføres. Grunnboringer er allerede gjennomført. Dersom det blir behov for flere undersøkelser, vil berørte grunneiere kontaktes. 

Hva skjer videre?

Etter varslingsperiodens utløp, blir det satt i gang utarbeidelse av planforslag. 

Når planforslaget er akseptert av Byplankontoret og vurdert av Bygningsrådet, sendes det ut på høring og offentlig ettersyn. Berørte parter vil da bli tilskrevet og få anledning til å komme med merknader til planforslaget. 

Planforslag til offentlig ettersyn blir også kunngjort på kommunens nettsider og fylkeskommunens nettsider. 

Etter offentlig ettersyn vurderer fylkeskommunen hvorvidt planforslaget skal endres/revideres, før det fremmes for endelig vedtak i Trondheim kommune. 

Vedtatt reguleringsplan blir kunngjort gjennom annonse i lokalpressen og på kommunens hjemmeside. Det blir også sendt ut brev til registrerte grunneiere og festere i planområdet og naboer til dette, når disse blir direkte berørt. Underretningen vil inneholde informasjon om klageadgang og frist for klage.