Framtidas hurtigbåter gir null utslipp

Hurtigbåt med nullutslipp
Bilde fra Selfa, en av gruppene som var med i konkurransen

Trøndelag har invitert til en klimarevolusjon til sjøs. Resultatene ble presentert på Stjørdal tirsdag.

I dag fikk vi svar på et spørsmål som det har vært knyttet enorm spenning til. Går det an å lage hurtigbåter som går over 30 knop og som samtidig er utslippsfrie?

I 2017 utfordret Trøndelag og 10 andre fylkeskommuner norsk og internasjonal industri til å utvikle verdens første utslippsfrie hurtigbåt for høy fart over 30 knop. Året etter ble fem grupper, bestående av 19 selskaper, tildelt kontrakt om å utvikle og demonstrere at nullutslipp er mulig. I dag, tirsdag, presenterte gruppene sine løsninger foran politikere, fagfolk og presse på Stjørdal.

Hvor vanskelig var oppdraget?

-Vi bestilte noe som egentlig ikke fantes, sa fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik. Han startet lanseringen i dag med å si at det vi kom til å få se var banebrytende teknologi med ringvirkninger langt ut i det internasjonale markedet.

Presentasjon på Scandic Hell
Tore O. Sandvik om framtidas hurtigbåt

Med en stadig mer klimavennlig bilpark, fossilfrie busser og Norges mest klimavennlige skole var det viktig for Trøndelag fylkeskommune å ta tak i utslippsproblemene til sjøs. Hurtigbåter er i dag den største kilden til klimagassutslipp målt i utslipp per passasjerkilometer.

Norsk maritim industri er verdensledende i utviklingen av klimateknologi til sjøs. Vi har elektrifisert ferger og fiskebåter, men så langt har ingen klart å utvikle utslippsfrie hurtigbåter.

Her kan du se hele presselanseringen i dag (videolenke).

Hva er egentlig svaret?

De fem gruppene hadde løsninger som både var like og som skilte seg noe fra hverandre. Batteridrift, hydrogen og et intenst fokus på vekt og utforming var noen av stikkordene. Det alle fem var enige om var at det går an å lage nullutslippsbåter.

Her ser du korte intervjuer med de fem:

Brødrene Aa

Flying Foil

Rødne Trafikk AS

Selfa

Transportutvikling

Hva skjer videre?

Om få år går dagens avtaler om hurtigbåtdrift ut og en ny anbudskonkurranse kommer i gang om en stund. Hvordan anbudet lyder er ikke klart ennå, men neste steg er å bygge videre på tirsdagens presentasjon og å fortsette dialogen mellom fylkeskommuner, virkemiddelapparatet, leverandørindustrien og andre viktige støttespillere.

Fylkestinget i desember får lagt fram foran seg en politisk sak om prosjektet "Fremtidens hurtigbåt". Der er utviklingen av selve den utslippsfrie hurtigbåten et viktig element.

Rapporter

Brødrene Aa sluttrapport