Det skal planlegges ny tunnel mellom den eksisterende Nydalsbru på Sluppen og Byåsen. Hensikten med tunnelen er å binde Sluppen og Byåsen bedre sammen.

Byaåstunnelen skal gi mer effektive trafikkstrømmer og raskere tilkobling til E6. En bedre kobling mot øst vil blant annet kunne avlaste eksisterende vegsystemer, som Byåsvegen, Bøckmanns veg og Kongsvegen.
Gjennom planprosessen skal det avklares hvor tunnelåpning på Byåsen skal være og hvor tunneltraseen mellom Sluppen og Byåsen skal gå.
Kom med innspill innen 5. oktober 2025
Det er varslet oppstart av planarbeidet. Dette er den første, men også den største muligheten til å påvirke prosjektet med dine innspill og synspunkter. Du kan lese varsel om oppstart av planarbeidet her og komme med dine innspill her. Frist for å komme med innspill er 5. oktober 2025.
Info om prosjektet
Mål
Målet med prosjektet er å forbedre mobiliteten fra Byåsen, særlig for kollektivtrafikk. I tillegg skal den totale trafikkbelastningen lettes langs tett bebodde områder på Byåsen.
Nullvekstmålet er sentralt i alle samferdselstiltak i byvekstområdet, og skal legges til grunn for tiltaket. Via analyser med trafikkmodell og vurderinger skal det vises effekten tiltaket har på nullvekstmålet.
Det er en målsetning å få til:
- Redusert reisetid for kollektiv og næringstransport mellom Byåsen og Sluppen
- Redusert trafikkbelastning langs Byåsveien og Bøckmanns veg som gir rom for å tilrettelegge for fremtidige gang- og sykkeltiltak.
- Reduksjon i antall forventede trafikkulykker
- Forbedret luftkvalitet
DETAJREGULERING - PLANPROGRAM OG KONSEKVENSUTREDNING
Hensikten med planarbeidet er å planlegge tunnel mellom etablert tunnelportal ved Nydalsbrua på Sluppen og til Byåsen. Gjennom planprosessen skal det avklares hvor tunnelpåhugg på Byåsen skal være og hvor tunneltraseen mellom Sluppen og Byåsen skal gå.
Tiltaket er et vegtiltak med investeringskostnader på mer enn 750 millioner kroner og omfattes derfor av forskrift for konsekvensutredning. Slike planer skal alltid konsekvensutredes for å sikre at hensynet til på miljø og samfunn blir tatt i betraktning når det tas stilling til om og på hvilke vilkår planen kan gjennomføres. Som grunnlag for konsekvensutredningen skal det utarbeides et planprogram som blant annet beskriver formålet med planarbeidet og behovet for utredninger. Forslag til planprogram legges nå på høring samtidig som varsel om oppstart.
Planprogrammet mer informasjon finner du på nettsidene til Trøndelag fylkeskommune.
Forslag til planprogram Byåstunnelen - Trøndelag fylkeskommune
ALTERNATIVER
Med bakgrunn i tidligere utredninger skal det utarbeides to hovedalternativ for tunnelportal og tilhørende vegnett for alle trafikantgrupper på Byåsen:
Alternativ 1 - Tunnelpåhugg ved Bøckmans veg
Alternativet omfatter alle endringer som kreves for å etablere nytt kryssområde hvor Bøckmans veg, Byåsvegen og Byåstunnelen møtes. Samt etablering av et trafikksikkert og godt system for kollektivtrafikk og myke trafikanter i kryssområdet og tilkoblinger til eksisterende løsninger eller framtidige løsninger.
Alternativ 2 - Tunnelpåhugg ved General Bangs veg/Arnt Smistads veg
Alternativet omfatter alle endringer som kreves for å etablere nytt kryssområde hvor General Bangs veg, Arnt Smistads veg, Byåsvegen og Byåstunnelen møtes. Samt etablering av et trafikksikkert og godt system for kollektivtrafikk og myke trafikanter i kryssområdet og tilkoblinger til eksisterende løsninger eller framtidige løsninger.
Det kan også ses på varianter eller kombinasjoner av alternativ 1 og 2.
Les mer om tidligere vurderte alternativ her:
Byåstunnelen – tidligere vurderte alternativ
NYDALSBRUA OG TUNNELPORTAL SLUPPEN
Nydalsbrua med tilhørende vegnett ble ferdigstilt høsten 2023, påhugg, portal og fjelltunnel i en lengde på cirka 77 meter er allerede bygget som en del av Nydalsbruprosjektet.
TIDLIGERE UTREDNINGER
- 2014: Risikovurdering Byåstunnelen, ett-løps alternativ i 2014
- 2015: Forprosjekt – vurdering av alternative tunneltraseer i 2015
- 2015: Trafikkrapport SIDRA-beregninger kapasitet i kryss i Byåsveien
- 2015: Støyberegning ved alternative tunnelpåhugg i Byåsveien
- 2015: Beregning av lokal luftforurensning ved alternative tunnelpåhugg
- 2016: Kostnadsberegning med ANSLAG med 25 % usikkerhet (KDP-nivå)
- 2016: Trafikkberegninger i forbindelse med ny Sluppen bru, inkl. Byåstunnel
- 2016: Risikoanalyse for ulike tunnel alternativ gjennomført av Safetec
- 2017: Byåstunnelen fravikssøknad behandlet og avklaring standard i SVV
- 2018: Forprosjekt – trafikale virkninger av Byåstunnelen
- 2018: Nytte-kostnadsberegning med EFFEKT
- 2018: Overordnet trafikkanalyse med RTM-beregninger med Byåsen tunnel
Mer informasjon om prosjektet kommer fortløpende. Følg ogås saken i media!
Spørsmål til planarbeidet kan stilles til Trøndelag fylkeskommune.
Se kontaktinfo under.