Det skal planlegges tunnel mellom Nydalsbrua og Byåsen. Målet er å forbedre mobiliteten fra Byåsen, særlig for kollektivtrafikk. I tillegg skal trafikkbelastningen lettes langs tett bebodde områder på Byåsen.

Byåstunnelen skal binde sammen Sluppen og Byåsen. Tiltaket vil gi mer effektive trafikkstrømmer og raskere tilkobling til E6. Tunnelen vil blant annet avlaste eksisterende veger som Byåsvegen, Bøckmanns veg og Kongsvegen.
Info om prosjektet
Mål
Nullvekstmålet er sentralt i alle samferdselstiltak i byvekstområdet, og skal legges til grunn for tiltaket. Via analyser med trafikkmodell og vurderinger skal det vises effekten tiltaket har på nullvekstmålet.
Det er en målsetning å få til:
- Redusert reisetid for kollektiv og næringstransport mellom Byåsen og Sluppen
- Redusert trafikkbelastning langs Byåsveien og Bøckmanns veg som gir rom for å tilrettelegge for fremtidige gang- og sykkeltiltak.
- Reduksjon i antall forventede trafikkulykker
- Forbedret luftkvalitet
DETAJREGULERING - PLANPROGRAM OG KONSEKVENSUTREDNING
Hensikten med planarbeidet er å planlegge tunnel mellom etablert tunnelportal ved Nydalsbrua på Sluppen og til Byåsen. Gjennom planprosessen skal det avklares hvor tunnelpåhugg på Byåsen skal være og hvor tunneltraseen mellom Sluppen og Byåsen skal gå.
Tiltaket er et vegtiltak med investeringskostnader på mer enn 750 millioner kroner og omfattes derfor av forskrift for konsekvensutredning. Slike planer skal alltid konsekvensutredes for å sikre at hensynet til på miljø og samfunn blir tatt i betraktning når det tas stilling til om og på hvilke vilkår planen kan gjennomføres. Som grunnlag for konsekvensutredningen skal det utarbeides et planprogram som blant annet beskriver formålet med planarbeidet og behovet for utredninger. Forslag til planprogram legges nå på høring samtidig som varsel om oppstart.
Planprogrammet mer informasjon finner du på nettsidene til Trøndelag fylkeskommune.
Forslag til planprogram Byåstunnelen - Trøndelag fylkeskommune
ALTERNATIVER
Med bakgrunn i tidligere utredninger skal det utarbeides to hovedalternativ for tunnelportal og tilhørende vegnett for alle trafikantgrupper på Byåsen:
Alternativ 1 - Tunnelpåhugg ved Bøckmans veg
Alternativet omfatter alle endringer som kreves for å etablere nytt kryssområde hvor Bøckmans veg, Byåsvegen og Byåstunnelen møtes. Samt etablering av et trafikksikkert og godt system for kollektivtrafikk og myke trafikanter i kryssområdet og tilkoblinger til eksisterende løsninger eller framtidige løsninger.
Alternativ 2 - Tunnelpåhugg ved General Bangs veg/Arnt Smistads veg
Alternativet omfatter alle endringer som kreves for å etablere nytt kryssområde hvor General Bangs veg, Arnt Smistads veg, Byåsvegen og Byåstunnelen møtes. Samt etablering av et trafikksikkert og godt system for kollektivtrafikk og myke trafikanter i kryssområdet og tilkoblinger til eksisterende løsninger eller framtidige løsninger.
Det kan også ses på varianter eller kombinasjoner av alternativ 1 og 2.
Les mer om tidligere vurderte alternativ her:
Byåstunnelen – tidligere vurderte alternativ
NYDALSBRUA OG TUNNELPORTAL SLUPPEN
Nydalsbrua med tilhørende vegnett ble ferdigstilt høsten 2023, påhugg, portal og fjelltunnel i en lengde på cirka 77 meter er allerede bygget som en del av Nydalsbruprosjektet.
TIDLIGERE UTREDNINGER
- 2014: Risikovurdering Byåstunnelen, ett-løps alternativ i 2014
- 2015: Forprosjekt – vurdering av alternative tunneltraseer i 2015
- 2015: Trafikkrapport SIDRA-beregninger kapasitet i kryss i Byåsveien
- 2015: Støyberegning ved alternative tunnelpåhugg i Byåsveien
- 2015: Beregning av lokal luftforurensning ved alternative tunnelpåhugg
- 2016: Kostnadsberegning med ANSLAG med 25 % usikkerhet (KDP-nivå)
- 2016: Trafikkberegninger ifm ny Sluppen bru, inkl. Byåstunnel
- 2016: Risikoanalyse for ulike tunnel alternativ gjennomført av Safetec
- 2017: Byåstunnelen fraviksøknad behandlet og avklaring standard i SVV
- 2018: Forprosjekt – trafikale virkninger av Byåstunnelen
- 2018: Nytte-kostnadsberegning med EFFEKT
- 2018: Overordnet trafikkanalyse med RTM-beregninger med Byåsen tunnel
Mer informasjon om prosjektet kommer fortløpende.
Spørsmål til planarbeidet kan stilles til Trøndelag fylkeskommune.