Har skolen voksne deltagere som trenger å styrke sine norskferdigheter? Her finner dere informasjon om rettigheter, tolkninger, forslag til forvaltningsrutiner, praksis og organisering.
Har skolen voksne deltagere som trenger å styrke sine norskferdigheter? Her finner dere informasjon om rettigheter, tolkninger, forslag til forvaltningsrutiner, praksis og organisering.
Formålet med særskilt språkopplæring er at voksne deltakere skal lære seg norsk så raskt som mulig slik at de kan følge den ordinære opplæringen. Målet på sikt er å sette de i stand til å gjennomføre og bestå videregående opplæring for voksne. Gode norskkunnskaper er også viktig for å orientere seg og delta i samfunnet.
Målgruppen er deltakere med et annet morsmål enn norsk eller samisk.
"Deltakarar i den vidaregåande opplæringa for vaksne har rett til forsterka opplæring i norsk etter § 6-5 første ledd første punktum".
Voksne som tar videregående opplæring har rett til å styrke ferdighetene sine i norsk. Målgruppen for rettigheten er voksne med et annet morsmål enn norsk og samisk, frem til de behersker norsk godt nok til å følge vanlige opplæringen.
I motsetning til ungdom, har voksne i videregående opplæring ikke rett til morsmålsopplæring eller tospråklig fagopplæring. Fylkeskommunen kan velge å tilby dette, jf. lovens forarbeid Prop. 57 L (2022-2023).
Retten til særskilt språkopplæring er en individuell rettighet. Det har flere viktige forvaltningsmessige konsekvenser:
Vedaket om særskild språkopplæring kan påvirke valget av læreplan:
Dette kravet kommer fra forskrift til opplæringsloven (§ 14-7):
"Deltakarar i den vidaregåande opplæringa for vaksne kan velje å følgje læreplanen i norsk for språklege minoritetar med kort butid i Noreg dersom begge desse vilkåra er oppfylte:
a. Dei har eit anna morsmål enn norsk eller samisk
b. Dei har eller har hatt forsterka opplæring i norsk etter opplæringslova § 19-8, jf. § 6-5."
Det stilles ingen særskilte vilkår for å bruke MFY-læreplanen i norsk og samfunnsfag. Skolen vurderer selv hva som er best egnet for den enkelte deltaker.
Udir omtaler dette her:
"Formålet med læreplanen er å sørge for at deltakeren tilegner seg kompetansen i norsk og samfunnskunnskap som trengs for å jobbe som fagarbeider i norsk arbeidsliv, og å delta som medborger i samfunnet. Modulen tilbys i to varianter, hvor én variant er utviklet for språklige minoriteter. Den voksne skal kun ha opplæring i én av disse. Det stilles ingen vilkår for å tilby opplæringen etter læreplanen i norsk og samfunnskunnskap for språklige minoriteter. Det betyr at fylkeskommunen kan velge selv hvilken læreplan som passer den aktuelle voksne deltakeren. "
Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående | udir.no
Opplæringslovens §19-8 har noen formuleringer som vi må tolkes skjønnsmessig. Et sentralt spørsmål er:
Etter vårt skjønn er Det europeiske rammeverket for språk (CRFR) et godt utgangspunkt og standard for å definere konkrete nivåer og mål for norskferdigheter i VOV. Se egen lenke for mer informasjon om rammeverket.
Vi anbefaler at deltakerere har B1-nivå i alle ferdigheter - det vil si lytting,lesing. muntlig- og skriftlig produksjon - for følge ordinær opplæring i VOV.
Dette nivået er også et godt utgangspunkt for å kunne delta aktivt i samfunnet.
HK-dir beskriver B1-nivået slik:
"B1-nivået er det første av to nivåer i kategorien «selvstendig språkbruker» og har blitt kalt «terskelnivået». Språkbrukerne på dette nivået kan forstå klart og relativt enkelt språk og uttrykke seg forståelig og sammenhengende om emner knyttet til egen livs-, opplærings- og arbeidssituasjon, kjente samfunnsaktuelle temaer og temaer av personlig interesse. Deltakeren kan delta uforberedt i de fleste samhandlingssituasjoner dersom samhandlingspartnerne uttrykker seg tydelig"
Dette er anbefalingen vår per nå, men vi åpne for å justere målet dersom det ikke fungerer godt i praksis. Vi ønsker dialog og erfaringsdeling med skolene om hvordan dette fungerer i møte med deltagerenes behov.
Denne fasen starter når deltakeren begynner å hente inn informasjon om VOV, og varer frem til tidlig oppstart av opplæringen. Det er en fase for både informasjon og identifisering – for både deltaker og skole.
Merk! Alle deltakere med et annet morsmål er potensielle deltaker til forsterket norsopplæring. Denne informasjonen er tilgjengelig i VIGO.
Etter at potensielle deltakere er identifisert, må skolen innhente informasjon for å vurdere:
Kartlegging betyr ikke nødvendigvis testing. Det er flere måter det er mulig å få informasjon om deltageres språkferdigheter i norsk. Eksempelvis:
UDIR sitt kartleggingsvertøy kan brukes til dette formålet. Verktøyet er gratis og har en egen modul for oppstartssamtale.
NB! Be deltakerne om å ta med relevant dokumentasjon til kartleggingsasamtalen.
Ta kontakt med Gunvor Thomassen for tilgang til Migranorsk.
Når kartleggingen er gjennomført, skal skolen fatte et enkeltvedtak.
Mal for enkeltvedtak (innvilgelse)
Valg av læreplan kan påvirke vedtaket indirekte:
Det stilles ingen særskilte vilkår for å bruke MFY-læreplanen i norsk og samfunnsfag. Skolen vurderer selv hva som er best egnet
Når tiltakene starter, bør underveiskartlegging også igangsettes for å følge språkutviklingen.
Retten til særskilt språkopplæring gjelder frem til deltakeren:
MEN HUSK!
Målet med forsterket norskopplæring er enkelt: å styrke deltakeres ferdigheter i norsk slik at de kan mestre opplæring, praksis, læretid og delta aktivt i samfunnet. Men, hvordan kan og bør skoler planlegge innhold, tiltak og organisering? Dette krever både faglig innsikt og kunnskap om praktisk tilrettelegging.
I forarbeidene til ny opplæringslov finner vi følgende formulering:
"Forsterka opplæring i norsk inneber ei tilrettelagd norskopplæring med eit andrespråksperspektiv»
Dette er en kompakt og faglig rik formulering, men den gir lite konkret veiledning for praksis. Nedenfor forsøker vi å "pakke ut" innholdet og gi eksempler.
Dette er et faglig spørsmål med flere ulike perspektiver. NAFO har forsøkt å fange de viktigste andrespråksperspektiver i noen sentrale prinsipper. Andrespråkspedagogiske prinsipper gjelder både for voksne, ungdommer og barn, men du må selvsagt tilpasse aktivitetene slik at de passer for voksne.
NAFO sine prinsipper for god andrespråklæring.
I veilederen har vi en egen del som viser eksempler på god pedagogisk praksis og viser det teoretiske fundamentet som disse praksisen er basert på.
For skolen handler dette i stor grad om kompetanse. Det beste rådet vi kan gi er
Trøndelag fylkeskommune har hatt fokus på dette gjennom DEKOM siden 2021.
Ta kontakt med Rune Gjerdevik () eller Gunvor Thomassen (), dersom skolen ønsker kompetanseutvikling eller vurderer DEKOM-deltakelse.
Videregående opplæring for voksne i Trøndelag er organisert som et komprimert opplæringstilbud. Dette gir noen særlige rammer for hvordan særskilt språkopplæring kan organiseres. Erfaringer og modeller fra ungdomsopplæringen har begrenset overføringsverdi.
Følgende premisser bør vurderes før man planlegger organiseringen:
Erfaringer fra særskilt språkopplæring i ungdomsopplæringen viser at tiltak som kun består av noen få enkeltimer i uka, ofte gir liten språkutvikling. En vanlig erfaring et at få ungdommer stiller opp på disse timene og at opplegget blir faglig fragmentert og lite systematisk.
For å møte behovene til voksne deltakere med svake norskferdigheter, foreslås følgende modeller:
Eksempel 1 - relativt gode norskferdigheter
Eksempel 2 - mellomnivå norskferdigheter
Eksempel 3 - svake norskferdigheter
For å sikre at skolene forvalter særskilt språkopplæring i tråd med opplæringslovens intensjon, har skoleeier etablert et enkelt rapporteringssystem. Systemet bygger på erfaringer fra ungdomsopplæringen og gir grunnlag for stikkprøvekontroll og kvalitetsoppfølging.
Skolene skal følge denne prosessen:
Stikkprøvene skal bidra til:
Skoleeier vil gi tilbakemelding til skolene basert på funn fra stikkprøvene, og følge opp eventuelle avvik eller forbedringsområder.
Denne veilederen gir retningslinjer for hvordan skoler skal sikre at voksne med annet morsmål enn norsk eller samisk får oppfylt sin rett til forsterket norskopplæring i videregående opplæring for voksne (VOV).
Anbefalt språknivå: B1 i alle ferdigheter (tale, lytte, lese, skrive) er satt som mål for å kunne følge ordinær opplæring.