Faktafredag: Mer enn 59 000 pendlere i Trøndelag

Trøndelag har over 59 000 pendlere. Det betyr at hver fjerde sysselsatte i regionen pendler til og fra jobb.

Andel sysselsatte som jobber i en annen kommune (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

I Trøndelag er det 59 132 pendlere per 4. kvartal 2017. Med pendler mener vi personer som jobber i en annen kommune enn bostedskommunen. Dette er en av fire av alle sysselsatte i Trøndelag. I Malvik, Klæbu, Skaun gjelder dette 3 av 4 sysselsatte, mens over 6 av 10 sysselsatte som bor i Melhus jobber i en annen kommune.

Statistikk fra Trøndelag - Se ressursportal.no

Størst pendlerstrøm inn og ut av Trondheim

De største pendlerstrømmene i Trøndelag går inn og ut av Trondheim. Totalt er det 28 489 personer som pendler inn til kommunen og 11 826 som pendler ut av kommunen, noe som gir en nettopendling på 16 663 personer.

Betydelig pendling på Innherred

Pendlerstrømmene mellom kommunene forteller oss noe om hvordan arbeidsmarkedet i kommunene er knyttet sammen og hvor det er mye arbeidsmarkedsinteraksjon. Den største pendlerstrømmer i Trøndelag er fra Malvik til Trondheim, på 4 128 pendlere. Andre store pendlestrømmer inn til Trondheim er fra Melhus (3 897 pendlere), Stjørdal (2 424 pendlere), Skaun (1 995 pendlere) og Klæbu (1 956 pendlere). Til Stjørdal, Melhus og Malvik er det også mye pendling andre veien, med henholdsvis 1 222, 1 124 og 830 pendlere fra Trondheim

I tillegg er det betydelig pendling mellom Innherreds-kommunene, spesielt mellom Levanger og Verdal. Det er også betydelig arbeidsmarkedsinteraksjon mellom en rekke enkeltkommuner slik som Ørland og Bjugn, Hitra og Frøya, Orkdal og Meldal, Vikna og Nærøy, Namsos og Overhalla, Melhus og Midtre Gauldal.

En pendler defineres i statistikken som en person som jobber i enn annen kommune enn bostedskommunen. Statistikken skiller ikke på dagpendlere eller uke pendler.

Mer pendlestatistikk fra Trøndelag på ressursportal.no

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.