Faktafredag - Arbeidsledighet i Trøndelag per august 2019

Helt ledige registert hos NAV, august 2019

4 777 personer i Trøndelag var registret helt ledig hos NAV i August 2019. arbeidsledigheten i Trøndelag er dermed på 1,9 %, noe som er lavere enn landsnittet på 2,3.

Ingen av kommunene i Trøndelag har en spesielt høy arbeidsledighet. Verran har med 3,2 % den høyest registeret arbeidsledigheten i Trøndelag per august 2019. Dette er imidlertid et øyeblikksbilde og arbeidsledigheten vil variere gjennom året. Sesongeffekter kan dessuten påvirke kommunene ulikt. Den registrerte arbeidsledigheten visere heller ikke hele bildet for situasjonen i arbeidsmarkedet i en kommune, og det kan derfor være nyttig å også ta i betraktning andre indikatorer slik som sysselsettingsgraden og andel uføretrygdede.

Faktafredag - Sysselsetting og sysselsettingsvekst i Trøndelag

Faktafredag - Andel uføre i Trøndelag

Et annet element i tolkningen av disse tallene er at selv om en høy arbeidsledighet er ikke noe godt tegn for en kommune, så trenger heller ikke ekstremt lav arbeidsledighet (under 1 %) å være et utelukkende positivt tegn for kommunen da det kan signalisere en stagnasjon i arbeidslivet.

2 % færre arbeidsledige i Trøndelag sammenlignet med foregående år.

4 777 personer i Trøndelag var registret helt ledige hos NAV per august 2019. Dette er 122 færre personer enn i samme måned i 2018, en nedgang på 2 %. Antall helt ledige i Trøndelag tilsvarte 1,9 % av arbeidsstyrken, noe som er en lavere arbeidsledighetsprosent enn landsnittet så lå på 2,3 %. I tillegg til de som var registret helt ledige så var det 771 arbeidssøkere på tiltak hos Nav i Trøndelag per august 2019. Det er 33 færre personer på tiltak i Trøndelag sammenlignet med samme måned i fjor. Arbeidssøkere på tiltak utgjorde 0,3 % av arbeidsstyrken i Trøndelag, også her ligger Trøndelag noe under landsnittet som er 0,4 %.

I Trondheim var 2 126 arbeidssøkere registret som helt ledige hos Nav i august 2019, noe som er 44,5 % av de registrerte arbeidsledige i Trøndelag. Sammenlignet med august i 2018 så har det vært en nedgang på 92 arbeidsledige personer i Trondheim. I 25 av 48 kommuner i Trøndelag har det vært en reduksjon i antall registrerte arbeidsledige sammenlignet med august 2018.

Tabell helt ledige registert hos NAV, august 2019

Det er ikke bare i Trøndelag det har vært en nedgang i arbeidsledigheten. På landsbasis har antall arbeidsledige gått ned med 2 025 personer det siste året. Men nesten hele nedgangen nasjonalt har kommet fra Rogaland og Hordaland, der antall registrerte arbeidsledig har gått ned med henholdsvis 1 015 og 966 personer. På det sentrale Østlandet har det imidlertid vært en økning i antall registrerte arbeidsledige det siste året. I Østfold har det blitt 441 flere arbeidsledige, mens Akershus og Oslo har hatt en økning på henholdsvis 104 og 234 helt ledige.

Kilder og metode:

I denne artikkelen er det den registrerte arbeidsledigheten hos Nav (helt ledige) som er brukt.
SSB og NAV publiserer begge tall over arbeidsledige i Norge. Tallene fra Nav gjelder dem som er registrert helt arbeidsledige hos NAV. Mens tallene fra SSB kommer fra «arbeidskraftundersøkelsen» (AKU) og viser alle arbeidsledige, også dem som ikke registrerer seg hos NAV. Tallen fram AKU ligger stort sett noe høyere enn den registrerte arbeidsledigheten fra NAV.

Tallene i arbeidskraftundersøkelsen (AKU) samles inn ved hjelp av telefonintervju med et utvalg av befolkningen etter fastsatt metodikk som brukes i flere land (Labour Force Survey – LFS). Tallene fra arbeidskraftundersøkelsen (AKU) er dermed sammenlignbare med internasjonal arbeidsledighetsstatistikk. Fordi arbeidskraftundersøkelsen (AKU) er basert på en spørreundersøkelse og ikke registerbaserte tall er det imidlertid begrensninger i forhold til muligheten for geografisk nedbryting av tallene på et laver nivå enn landet. Den registrerte arbeidsledigheten fra NAV publiseres hver måned på både fylkes og kommunenivå.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.