Tradisjonell industri møter kreativ næring

Bilde av Isak Bråthen utenfor Kværner i Verdal (Foto: Ida Valsø).

Gjennom et tomåneders internship får Isak vist Kværner hvordan 3D-teknologi vil være en verdifull ressurs i framtida.

Isak Bråthen pendler gladelig fra Steinkjer til Verdal for å utvikle 3D-modeller hos stålkonstruksjonsbedriften Kværner. Da han begynte på bachelorgraden i 3D art, Animation and VFX ved Nord universitet høsten, 2016 var han usikker på hva studiet kunne brukes til. Nå ser han et hav av muligheter.

– Her hos Kværner ser jeg at det er stor bruk for de 3D-modellene jeg kan levere, og det er utrolig motiverende.

Tidlig interessert i faget

Isak har tegnet i 3D på papir så lenge han kan huske. Da han gikk i niende klasse satt et søskenbarn og jobbet med 3D i et dataprogram og spurte om han kunne hjelpe litt. Da gjorde Isak like gjerne arbeidet ferdig for ham.

Gjennom Medier og kommunikasjon på Brønnøysund videregående, samt på hobbybasis, har han videreutviklet sitt kreative talent. Han har også hjulpet faren med illustrasjoner til jobbmøter – og nå gjør han det samme hos Kværner.

– Mange tradisjonelle tegninger kan bli veldig tekniske. Mine 3D-modeller er ganske grunnleggende, men de forklarer kompliserte prinsipp og store produksjoner slik at alle med øyne kan forstå det.

Arbeidshverdagen

Hos Kværner har Isak en egen kontorpult inne på metode-avdelingen. Her sitter han ved en datamaskin og lager 3D-modeller for å visualisere de ulike sekvensene i en stålkonstruksjons­prosess. Disse animasjonene kan bedriften videre bruke for å vise kunder og samarbeids­partnere hva de holder på med.

– Jeg fikk ikke noen konkrete arbeidsoppgaver i starten, men de lurte på hva jeg kunne lage for dem. På noen timer laget jeg en visualisering av noen stålrør som det hadde tatt mye lengre tid å tegne på tradisjonell måte.

Isak forteller at folkene på Kværner er trivelige og har tatt godt imot ham. Det er også spennende å jobbe i en bedrift hvor de ikke har hans kompetanse fra før.

– Jeg tror nok mange studenter har internship et sted hvor de lærer hvordan noe de studerer fungerer. Her er det omvendt, og jeg kommer inn og starter på null – ingenting er produsert her tidligere.

Fordelen med internship

Det kan være flere fordeler med å ha utplassering hos en bedrift i løpet av studietiden. Isak er glad for at han ikke har sittet alene på skolen og jobbet med bacheloren sin denne våren. Da hadde han trolig siktet seg inn mot klassisk animasjon, uten å vite hvilke jobber han faktisk kunne velge i videre.

– Jeg hadde ikke hatt peiling på hva jeg skulle gjort videre, men fra å være litt fortapt så ser jeg her at det er etterspørsel etter det jeg kan produsere. Det er veldig motiverende.

Direkte over i fast jobb

Henning Hamland, Head of Method Engineering hos Kværner, bekrefter at de har sett stor nytte av det arbeidet Isak har gjort for dem de siste månedene.

– Vi er inne i en digitaliseringsprosess og har sett at vi mangler ressurser på visualisering. Isak kan vise fram det vi holder på med på en helt ny måte – noe som kan være veldig illustrativt i for eksempel salgssammenheng.

Når Isak er ferdig med sin internship-periode, samt har levert og bestått bacheloren sin, begynner han i fast stilling som ingeniør hos Kværner på Verdal.

– Jeg så tidlig at Isak var flink, og flinke folk er vi alltid på utkikk etter. I tillegg tror jeg det vil bli mer behov for denne type kompetanse framover, sier Hamland.