Har åpna verdens første forskningsstasjon for troll

En gutt står med trolldetektor foran et troll i naturen. Foto: iTrollheimen.
Foto: iTrollheimen.

– Vi var forferdelig spent på om det ville slå an

Nå kan heldigvis Anne Norli og resten av gjengen i Home of the Trolls puste letta ut. Den nyåpna familieparken har vært fullbooka hele sommersesongen.

– Besøkstallene har vært veldig bra, og vi har nok nytt godt av at mange har valgt å feriere kortreist i år, sier Norli.

Home of the Trolls er navnet på den naturbaserte forskningsstasjonen på Trollheimstunet i Rindal kommune, knappe to timer i bil sørvest for Trondheim. Her har barn i alle aldre stifta bekjentskap med trollene i Trollheimen denne sommeren.

Mye hardt arbeid

I flere år har de jobba mot åpninga av den nye forskningsstasjonen, og den 17. juni i år kunne de endelig ta imot de første trollforskerne.

– Tidligere har vi hatt mest bedriftsbesøk her. Gjennom Home of the Tolls har vi lagt til rette for ei ny målgruppe og et større publikum, så i sommer har barnefamilier fra nær og fjern tatt turen inn i Trollheimen, sier Norli.

Romund Aune, styreleder i iTrollheimen sammen med Anne Norli og Gøran Bolme. Foto: iTrollheimen.

Og det er mye hardt arbeid som ligger bak åpninga av en familiepark som skal være tilgjengelig for folk i alle aldre, med ulike fysiske forutsetninger, langt inne i naturen.

– Gøran Bolme og Åse Børset har jobba med dette lenge. Jeg ble med 1. januar i år og fikk med meg innspurten, sier Norli, som da ble ansatt som daglig leder i bedriften. Hun fortsetter:

– Samtidig som vi har «drevet med trollforskning» har vi jobba med infrastrukturen på Trollheimstunet. Vi ønsker at dette skal være et lettreist turmål som skal være tilgjengelig for alle – enten du bare ønsker en naturopplevelse, om du vil nyte en kopp kaffe i lavvo-kafeen, eller om du da faktisk skal ut og forske på troll.

AR-teknologi + natur = trollforskning

Trollforskerne får utdelt en trolldetektor, før de løper av gårde for å finne trollene i naturen. Trollene kan bare ses gjennom trolldetektoren. Når utforskeren nærmer seg et troll vil dette trigge en alarm på trolldetektoren, og da kan de holde detektoren foran seg og skanne området. Er det troll der, dukker de opp på skjermen.

– Alle trollene rundt oss gir ulike oppgaver til trollforskerne. Løser de oppgavene, får de trollforskerbevis og premie etterpå, forteller Norli.

Tre spente trollforskere leter etter trollene i Trollheimen. Foto: iTrollheimen.

Området er delt inn i Småtassløypa og Trollforskerløypa. I begge løypene får barna oppgaver de skal utføre. I Trollforskerløypa kan de for eksempel bli bedt om å måle PH-verdien i vannet i Langvatnet.

– Tanken er at barna skal leke seg med å finne troll – samtidig som det skal være læring i det. Vi ønsker å tilby små og store en litt annerledes naturglede med minst mulig belastning på naturen.

En trollforsker har funnet et av Trollheimstrollene. Foto: iTrollheimen.

Forskningsprosjektet

Teknologien er utvikla av forskere ved NTNU og Nord universitet. Forskerne har vært på besøk i Trollheimen for å se naturen der teknologien skulle tas i bruk, og naturforvalterne har vært på besøk hos forskerne i Trondheim for å følge med på utviklinga og gi tilbakemeldinger underveis.

Samarbeidspartnerne hadde først et forprosjekt gjennom DistriktForsk, og så et litt større prosjekt hos Regionalt forskningsfond Trøndelag.

– Vi var litt spent på om teknologien skulle funke, men det har gått over all forventning, sier Norli.

De er fornøyde med at det ikke var behov for å hente inn hjelp fra Breach, bedriften som leverte teknologien, underveis. GPS-punktene i naturen og AR-teknologien i trolldetektorene snakka godt sammen og gjorde jobben som planlagt.

I tillegg har bedriften fått finansiering til bedriftsintern opplæring i nettsider og sosiale medier gjennom BIO-midlene til Trøndelag fylkeskommune.

– Vi så at vi hadde masse besøk fra utenbygds gjester i sommer. Det var mange som hadde reist et stykke for å besøke oss fordi de hadde sett oss i sosiale meder. Det var kjekt å se at den digitale markedsføringa vi gjorde tydeligvis slo an.

Mange fikk nyte fine sommerdager i trollsk trøndelagsnatur i sommer. Foto: iTrollheimen.

Matmeny med Michelin-smak

Det er ikke bare trollforskning som foregår på Trollheimstunet. Grilling, kano, fjellturer, bading, hengekøye, mat og drikke er noen flere stikkord.

Kjøkkensjefen på Michelin-restauranten Fagn i Trondheim er rindaling og han tok utfordringa med å lage en egen bakels-meny basert på lokale råvarer.

– Ådne (Børseth Helgetun) hadde matkurskurs for alle ansatte her. Vi har solgt fjellbakels med ørret, villbakels med svineknoke og bakels med grøt (en lokal spesialitet). Og tilbakemeldingene på maten har vært utrolig gode, forteller Norli.

– Bakels er dialektordet for vafler, for den som ikke kjenner til ordet, legger hun til.

Bare starten

Mange av gjestene var bare på dagstur i Trollheimen i sommer, men flere valgte også å overnatte i trollenes verden.

Tinns rede kan to personer nyte naturen fra et reir i et tre. Fra Fausks plass kan du nyte utsikten over Langvatnet i ei enkelt bygd trehytte. Og de tøffeste kan overnatte i Bøllu-Høllu, ei grotte med et plankegulv.

– Både barnefamilier og voksne benytta seg av de sære overnattingsplassene rundt omkring her, ler Norli.

I tillegg var det fritt fram for å henge opp hengekøyer mellom trærne.

– Besøkstallene har som nevnt vært bra og vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra folk som likte konseptet her, og som vil komme tilbake. Nå står en viktig jobb framfor oss med å evaluere årets sesong. Vi skal se på hvordan vi kan bli enda bedre, og hvordan vi kan ta dette enda lengre, avslutter Norli.

Trollheimstunet med kafé-lavvo, badevann og flotte overnattingsmuligheter. Foto: iTrollheimen.