Samenes nasjonaldag 6. februar 2023

Trøndelag fylkeskommune har et særskilt ansvar for å utvikle, styrke og synliggjøre samisk språk, kultur og samfunnsliv. Den 6. februar markerer vi som tidligere år samenes nasjonaldag.

Hvorfor feirer vi samenes nasjonaldag?

6. februar ble valgt som nasjonaldag fordi det var da det første samiske landsmøtet fant sted. Det skjedde i Trondheim i 1917. Det var første gang samer samlet seg for å arbeide med samiske saker på tvers av de nasjonale landegrensene.

Her kan du lese fylkesordfører Tore O. Sandviks hilsen i anledning dagen.

NRK forklarer samenes nasjonaldag på 2 minutter (video).

Sørsamisk fotoutstilling

Sørsamisk kunst.
På fylkets hus i Trondheim kan du i resepsjonsområdet se en fotoutstilling av Aina Bye som viser sørsamisk kultur og reindrift.

Marker dagen i sosiale medier

Trøndelag fylkeskommune har en egen snapchat-linse du kan bruke i anledning samenes nasjonaldag. Med linsa kan du både pynte deg med samisk flagg og gratulere med dagen. . Du finner snapchatlinsa her eller ved å scanne snapkoden under.

Her kan du ser hvordan snapchatlinsen ser ut i bruk.

Trøndelag fylkeskommune vil selvfølgelig gratulere med nasjonaldagen på Facebook og Instagram. Lik og del våre innlegg, så er du også med på å gratulere samefolket med dagen.

Hva skjer der du bor?

Følg med på din kommunes nettside for arrangementer der du bor. Facebooksiden Hva skjer i sørsamisk område kan også være verdt å ta en kikk på.

Med ønske om en god samisk nasjonaldag.