Lahkoe biejjine! Gratulerer med dagen!

6. februar er samenes nasjonaldag - en dag da vi alle kan være stolte av den samiske kulturen.Trøndelag fylkeskommune ønsker til lykke med dagen med denne hilsningen fra fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Her kan du lese mer om hvordan Trøndelag fylkeskommune markerer samenes nasjonaldag.

Hilsen til det samiske folk -

For mer enn hundre år siden, 6. februar 1917, inviterte Elsa Laula Renberg til det første samiske landsmøtet i Tråante (Trondheim). Hun var en pioner i arbeidet med å gjennomføre større samepolitiske møter. Til dette møtet kom tilreisende samer fra hele Saepmie, fra nord og sør i Norge og Sverige.  Det var første gang så mange samer var samlet, for å drøfte felles interesser for hele Saepmie.

Møtet markerte en viktig begivenhet, og la grunnlaget for et historisk samarbeid for å styrke samiske rettigheter. Det ble etter hvert naturlig å velge denne datoen som samenes nasjonaldag, og første gang den ble feiret var i 1993. Elsa Laula Renberg blir i dag betraktet som nasjonaldagens mor, og det gjør oss i Trøndelag ekstra stolte. Vi ønsker at samiske flagget skal pryde flaggstengene.

Ellos eatnu - La elva leve har premiere i disse dager. Filmen får frem det som sto på spill under Alta-aksjonen. Den viser historien om hvordan samene har blitt behandlet i Norge, om hvordan de har kjempet for sine rettigheter. Kampen om elva var en viktig del av en større kamp. Historien i filmen viser en gripende, tankevekkende og rørende skildring av urfolks kamp for tilværelsen.

Det samiske språket, hjertespråket, har stått i fare for å bli visket bort. Tap av språk betyr tap av identitet og kultur. Jeg er derfor stolt og glad over at Trøndelag fylkeskommune har forvaltningsansvar for sørsamisk språk. Et ærefullt ansvar som handler om å synliggjøre samisk språk og kultur i hele Trøndelag – med spesiell vekt på å styrke hjertespråket.

I min familie har vi gjort det til en tradisjon å servere Bidos den 6. februar. Det er sunt og godt og populært for store og små i familien. Som fylkesordfører i en matregion, kan jeg anbefale denne tradisjonen til flere. Du finner enkle oppskrifter på nettet.

Jeg ønsker alle en fin feiring av Samefolkets dag!

Lahkoe biejjine – Gratulerer med dagen!