Disse står på programmet på lørdag

Sosan Asgari Mollestad, Stephen Sirris, Thor Gotaas, Atle Skrede og Siri Gellein er blant de som står på programmet lørdag.

Trøndersk skihistorie, Dagsturhytter, Elden på Røros og frivillighet er blant temaene som står på agendaen.

Du får nå du halv pris på dagspass til lørdagens program på Drivkraft. Før 700 kroner – nå 350 kroner.

Meld deg på her

På programmet står blant annet forfatter Thor Gotaas, som skal gi et muntert blikk på trøndersk skihistorie fra 1800-tallet og frem til i dag. Gotaas er utdannet folkeminnegransker og har skrevet hele 46 bøker – mange av dem om langrenn og annen skihistorie.

Vi får besøk av Sosan Asgari Mollestad som i 1985 søkte beskyttelse og trygghet i Norge etter en dramatisk flukt fra Iran. Mollestad har arbeidet med integrering og migrasjon både nasjonalt og internasjonalt de siste 30 årene. Hun har utgitt boken «Safran – persiske minner 10 år etter flukten», og er i dag rådgiver for mangfold og inkludering ved Norges Bygdekvinnelag.

Atle Skrede, eller «Dagsturhyttas far», kommer også til Drivkraft. Skrede er seniorrådgiver for anleggsutvikling i Vestland fylkeskommune og kom opp med idéen til dagsturhytte-konseptet i 2016. Han har også vært leid inn som prosjektleder i Rogaland fylkeskommune, under etableringen av konseptet der. Atle er opptatt av fysisk aktivitet som virkemiddel for god livskvalitet og som viktig tiltak for folkehelse og god lokalsamfunnsutvikling. Under Drivkraft får vi høre mer om deres erfaringer med å etablere dagsturhytter, og hvordan vi kan få dette til å bli en suksess også i Trøndelag.

Siri Gellein er daglig leder i Stiftelsen Elden. Musikkteatret er Norges største spel med nærmere 12 000 publikummere og settes opp i månedsskiftet juli/august hvert år på Røros. Siri har jobbet som kommunikasjonsrådgiver hos Statsforvalteren i Trøndelag, som journalist i NRK og Adresseavisen og jobber tidvis som musiker i ulike band. Under konferansen får vi høre hvordan Elden legger til rette for at arrangementet blir noe hele byen kan være stolt av og ta del i.

Stephen Sirris (PhD) kommer til Drivkraft for å snakke om frivillighet og frivillig-ledelse. Han arbeider som prodekan for utdanning ved Handelshøyskolen NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet). Han utgav våren 2023 «Frivillighet og ledelse av frivillige» på Cappelen Damm Akademisk.

Se hele programmet her