Digital sikkerhet på reise

Har du tenkt å feriere i utlandet i år? Hvilke digitale enheter blir med på turen? Digitale enheter som PC, nettbrett og mobil er mer utsatt for sikkerhetsbrudd på reise enn hjemme.

I lys av det nåværende trusselbildet er det besluttet at det ikke er tillatt å ta med fylkeskommunale enheter til risikoland som Russland, Kina, Belarus, Iran og Pakistan. Fylkeskommunal mobil kan heller ikke tas med til land som krever installasjon av apper for innreise. 

Generelt på reise, er det du som ansatt som må vurdere nødvendigheten av å ha med enheter som eies av Trøndelag fylkeskommune. Sett deg derfor inn i retningslinjene for informasjonssikkerhet ved utenlandsreise før du drar.

Les mer på Nasjonal sikkerhets myndighet sine nettsider: 

Digitale råd for ferien

Her får du gode tips og råd for en god digital ferie i Norge.

Har du stor nok datapakke, eller bruker du alltid å måtte kjøpe til ekstra data midt i ferien? Det er mye billigere å kjøpe en fast datapakke enn å betale for overforbruk. 

Du kan endre datapakke på mPort.no. Klikk på linken under for veiledning om hvordan du gjør det.

Veiledning: Slik endrer du datapakke i mPort (pdf)

Hvis du blir fraståjelt mobil eller nettbrett må abonnementet sperres umiddelbart. Dette kan gjøres på to måter:

  1. Bruk "Mine sider" hos Telenor, telenor.no/mine-sider/
    • Velg "Mobil"
    • Velg "Sperr SIM"
    • Skribb inn en 4-sifret kode som du velger selv
    • Trykk på "Sperr abonnement"
  2. Ring Telenor kundeservice på 09000. Denne er alltid åpen. 
  • Vær kritisk til å trykke på ukjente lenker i SMS- og MMS-meldinger. 
  • Vær kritisk til bruk av åpne WiFi-nettverk. Velg fortrinnsvis nettverk som er sikret med passord eller kode. 
  • Vurder om du trenger å ha med jobb-PC til utlandet. 
  • Sjekk hva det koster å bruke mobilen i det landet du skal reise til: telenor.no/bedrift/mobil/utland/

Hvis du blir frastjålet mobil eller nettbrett, må abonnementet sperres umiddelbart. Dette kan gjøres på to måter: 

  1. Bruk "Mine sider" hos Telenor, telenor.no/minesider/
    • Velg "Mobil"
    • Velg "Sperr SIM"
    • Skriv inn en 4-sifret kode som du velger selv
    • Trykk "Sperr abonnement"
  2. Ring kundeservice hos Telenor, +47 915 09000. Denne er alltid åpen. 

NB! Tyveri må anmeldes i landet enheten er stjålet! 

 

Enkelte land har i etterkant av pandemien innført en regel om at alle som kommer til landet må installere app for smittersporing eller andre formål. Slike apper kan kreve tilgang til data og funksjoner på mobilen som er i strid med våre retningslinjer om informasjonssikkerhet og personvern. Slike apper skal ikke installeres på fylkeskommunale enheter. Hvis landet du reiser til krever dette, må du be om en midlertidig enhet før du reiser.

  • I land utenfor EU og EØS gjelder egne priser for samtaler og databruk. Sjekk kostnader ved bruk av mobil i disse landene så du unngår overraskelser når telefonregningen kommer: telenor.no/bedrift/mobil/utland/
  • Vær kritisk til å trykke på ukjente lenker i SMS- og MMS-meldinger
  • Vær kritisk til bruk av åpne WiFi-nettverk og velg fortrinnsvis nettverk som er sikret med passord eller kode
  • Jobb-PC bør bli igjen hjemme

Hvis mobil eller nettbrett blir stjålet må abonnementet sperres umiddelbart. Dette kan gjøres på to måter: 

  1. Bruk "Mine sider" hos Telenor, https://www.telenor.no/mine-sider/
    • Velg "Mobil" 
    • Velg "Sperr SIM"
    • Skriv inn 4-sifret kode som du velger selv
    • Trykk på "Sperr abonnement"
  2. Ring Telenor kundeservice på +47 915 09000. Denne er alltid åpen.


NB! Tyveri må anmeldes i landet enheten er stjålet!

Hvis du skal på ferie til et risikoland, det vil si Russland, Kina, Belarus, Iran eller Pakistan, gjelder egne retningslinjer: 

  • Det er ikke tillatt å ta med fylkeskommunale enheter som PC, mobil eller nettbrett
  • Du kan be om lånetelefon som er "tom" ved avreise, og som tømmes igjen når du er tilbake
  • Du kan bruke eget SIM-kort i lånetelefonen, men dette må ha pin-kode
  • Åpne nettverk i disse landene skal ikke brukes
  • Her gjelder egne priser for samtaler og databruk, så sjekk kostnader for bruk av mobil for å unngå store overraskelser når telefonregningen kommer: telenor.no/bedrift/mobil/utland/
  • Vær kritisk til å trykke på ukjente lenker i SMS- og MMS-meldinger
  • Åpne nettverk skal ikke brukes

Hvis mobil eller nettbrett blir stjålet på reisen må abonnementet sperres umiddelbart. Dette kan gjøres på to måter: 

  1. Bruk "Mine sider" hos Telenor, telenor.no/minesider/
    • Velg "Mobil"
    • Velg "Sperr SIM"
    • Skriv inn en 4-sifret kode som du velger selv
    • Trykk på "Sperr abonnement"
  2. Ring Telenor kundeservice på +47 915 09000. Denne er alltid åpen. 

NB! Tyveri må anmeldes i landet enheten er stjålet!

 

Sist oppdatert 24.10.2022