Trøndelag fylkeskommune har etter initiativ fra Namdal regionråd opprettet et vegprosjekt i Ytre Namdal. Sjømatnæringen og annen næringstransport vokser, og regionen trenger gode og trygge transportårer. De som bor i området og bruker vegene til daglig har også bedt om å få tryggere veger. Behovet for bedre veger i regionen resulterte i vegprosjektet Lakseveg nord.
Målsetting med prosjektet
Målene for vegprosjektet er mest mulig økt sikkerhet og framkommelighet for næringstrafikk, personbil og myke trafikanter innenfor tilgjengelige rammer.
Lakseveg nord er den korteste fergefrie forbindelsen mellom E6 og Ytre Namdal. Fylkesvegene i Lakseveg nord-prosjektet har en samlet lengde på rundt 133 kilometer.
Fylkestinget og kommunene på strekningene har vedtatt hvilke tiltak som skal være med i prosjektet. De har også bestemt at dersom Lakseveg nord-prosjekt fører til utbygging, skal det delvis finansieres med bompenger.
Fylkestingsakene har vedlegg som viser hva som er tenkt med prosjektet og hvordan det skal betales:
Fylkestingsak 123/19, Bompengefinansiert utbedringspakke Lakseveg nord – Fv. 7088/770/17/775/ Flerengstrand – Rørvik - Gartland (vedtatt i desember 2019)
Fylkestingsak nr 36/23 Oppfølging av FT-sak 30/22 - Godkjenning av forprosjekt og igangsettelse av arbeid med reguleringsplan for Lakseveg Nord (vedtatt i april 2023)
Det vedtatte Lakseveg Nord prosjektet består av større og mindre tiltak langs vegnettet
Reguleringsplanarbeider som er igangsatt:
Reguleringsplan for fv. 770 Kolvereid-Nakling
Større prosjekt som krever reguleringsplaner:
- Reguleringsplan for fv. 770 Årbogen
- Reguleringsplan for fv. 17 Bjøra - Holmen - Forneset
- Reguleringsplan for fv. 17 Romstad
Mindre omfattende tiltak:
- Punktvis utbedring av fv. 770 Rørvik sentrum
- Strekningsvise utbedring av fv. 770 Nordlandskorsen - Hestmarka
- Punktvis/strekningsvis utbedring av fv. 17 Forneset - Foldereid
- Punktvis/strekningsvis utbedring av fv. 17 Romstad - Øygrenda
Vedtak om et parallelt bompengeprosjekt gjennom Trolldalen
Bindal og Nordland fylkeskommune har i ettertid gjort tilsvarende prinsippvedtak som Trøndelag fylkeskommune og samarbeidskommunene i Trøndelag. De ønsker å gjennomføre et parallelt bompengeprosjekt fra Nordlandskorsen i Nærøysund kommune til Årsandøy i Bindal kommune.
Trøndelag fylkeskommune vedtok i desember 2024 å samarbeide om dette vegprosjektet.
De tre samarbeidskommunene i Trøndelag har gjort tilsvarende vedtak våren 2025.
Nordland fylkeskommune har også en egen side om prosjektet.
De to parallelle bompengeprosjektene er nå organisert gjennom en felles styringsgruppe der kommunene Grong, Høylandet, Nærøysund og Bindal og fylkeskommunene Nordland og Trøndelag er medlemmer. Vedtak i styringsgruppa er grunnlaget for de sakene som legges fram om vegprosjektet for kommunestyrer og fylkesting.
Betaling med bompenger
Stortinget vedtar søknader om vegprosjekt som skal finansieres med bompenger. Statens vegvesen har beskrevet hvordan en bompengesøknad skal være og hva som må legges ved av dokumentasjon.
Veilederen for bompengeprosjekter gir en oversikt over reglene for nye og eksisterende bompengeprosjekter.
Det betales normalt bompenger i 15 år. Betalingen starter som oftest først etter at de nye vegene er bygd ferdig.
Lakseveg nord vil få en mye bedre standard etter at utbyggingen av vegene er ferdig. Strekningene der det er størst sannsynlighet for at det kan bli ras og skred vil bli sikrere. Svinger vil bli slakere og lengre strekninger av vegnettet vil bli bredere. Prosjektet vil gjøre det tryggere og mer forutsigbart å kjøre mellom Rørvik og Gartland.