Informerte om tunnelarbeidet

Folk på folkemøte på Frøya. Bilde
Få folk, mange spørsmål: Folkemøtet om Frøyatunnelen trakk ikke så mange folk, men de som møtte opp hadde desto flere spørsmål. Her forklarer Olaf Rovik i Trøndelag fylkeskommune om planene for Frøyatunnelen (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Mange ville vite mer om i sikkerheten i Frøyatunnelen da Trøndelag fylkeskommune arrangerte folkemøte på Frøya 1. februar.

1. april i år starter arbeidet med å renovere Frøyatunnelen. Det betyr at tunnelen må stenges på natten. Arbeidet skal etter planen pågå ut oktober 2024. 
842 millioner kroner skal brukes på rehabiliteringen av tunnelen. Resultatet blir en tunnel som først og fremst blir langt sikrere enn dagens tunnel. 

Krever tilpasninger 

På folkemøtet i kulturhuset på Frøya 1. februar var det da også mange som stilte spørsmål rundt sikkerheten. Frøyaordfører Kristin Furunes Strømskag (H) sier det var et stort framskritt da tunnelen åpnet i 2000. Etter hvert kom imidlertid spørsmål om beredskap og sikkerhet i den 5,3 kilometer lange tunnelen. Nå håper hun at tunnelrenoveringen bidrar til en bedre tunnel. 

- Vi må forberede oss på at det er mye arbeid som skal gjøres framover. Vi må alle tilpasse oss litte grann, men det har jeg trua på at vi skal greie, sa hun i sin innledning til møtet. 

Mange henvendelser 

Olaf Rovik i Trøndelag fylkeskommune er klar på at stengingen vil føre at folk må tilpasse seg selv om trafikktellingene i tunnelen viser at svært få rammes. Tellinger viser nemlig at bare én av ti bilister vil rammes av stengingen. Rovik sier likevel han har fått mange telefonerfra bekymrede russ som skal på russefeiring på fastlandet og folk som skal på fotballkamp. 

- Stengingen blir utfordrende for alle i anleggsperioden. Dette krever god planlegging fra oss i prosjektet og lokalsamfunnet på Frøya. Det blir konflikter, men dissevi løse i fellesskap, sa Rovik. 

Skal være forutsigbart 

Han er klar de naturlig nok vil ha minst mulig trafikk i tunnelen under arbeidet. Samtidig vil de som kjører gjennom tunnelen ha minst mulig begrensninger.  
Tidspunktene for stenging skal gi folk som kjører gjennom tunnelen forutsigbarhet. 
- Det skal være som med ferja som gikk før 2000. Du skal vite når den går. Du skal få beskjed om tunnelenikke åpner til de tidene som er satt, du skal vite hvorfor den ikke åpnes og når den åpnes igjen, sa Rovik. 

En egen, gratis SMS-tjeneste settes opp for å gi informasjon om nettopp dette. 
 

Bedre sikkerhet 

I løpet av folkemøtet var det flere som lurte på hvordan sikkerheten blir ivaretatt i den renoverte tunnelen. Flere lurte på hva som vil skje om det starter å brenne i tunnelen. 

Slokkevann med egne brannhydranter og tilfluktsrom vil gi bedre sikkerhet ved en eventuell tunellbrann. Det blir også kameraovervåking i hele tunnelen. Denne overvåkingen gjør at Vegtrafikksentralen (VTS) kan følge med hva som skjer og stenge tunnelen ved behov. Videobildene kan også settes over til brannvesenet som da raskt får oversikt over hvor det brenner.  Viktig å komme i gang 1. april 

Det ble også stilt spørsmål rundt kostnadenes rundt prosjektet. Hva skjer hvis det vil koste mer enn 842 millioner kroner å fikse tunnelen? Svaret er at prosjektet da må til ny politisk behandling. Målet er naturlig nok at dette ikke skal skje, noe som vil bety forsinkelser og utsettelser. Det er viktig å komme i gang til fastsatt tid, altså 1. april. Dette har spesielt sammenheng med strømkablene som skal legges. Disse må på plass før det blir tele i bakken. 

Kan åpnes på et kvarter 

Selv om tunnelen blir stengt på nattestid i en lang periode, vil det alltid være mulig for nødetatene å kunne passere. Tunnelen skal nemlig kunne åpnes på 15 minutters varsel. Politiet har i tidligere mediesaker sagt at dette er tilstrekkelig med tid. 

Kort fortalt vil renoveringen av Frøyatunnelen bidra til at kjøreturen gjennom tunnelen blir sikrere og bedre enn hva som er tilfelle i dag.  

Kontaktperson: 

Olaf Dagfinn Rovik
Teamleder
74 17 93 44 911 12 605