Fire entreprenører vil rehabilitere Frøyatunnelen

Frøyatunnelen. Bilde
Oppgraderingen av Frøyatunnelen starter 1. april 2023 (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Fire entreprenører har levert tilbud på av rehabilitering Frøyatunnelen på fylkesveg 714.

Trøndelag fylkeskommune forbereder utbedring av Frøyatunnelen.  Kontraktsarbeidet omfatter oppgradering av den 5300 meter lange undersjøiske Frøyatunnelen på fylkesveg 714. Tunnelen knytter sammen kommunene Hitra og Frøya.   

Stor oppgradering  

Tunnelen skal oppgraderes for å forbedre sikkerheten for trafikantene ved å oppgradere teknisk utstyr iht. gjeldende krav i tunnelsikkerhetsforskriften. Det skal blant annet etableres flere tilfluktsrom, omfattende vannsikring og bergsikring. Alt av teknisk utstyr i tunnelen skal også skiftes ut.    

Anleggsarbeidet i tunnelen og portalområder skal utføres på natten. Tunnelen vil derfor stenges på gitte tidspunkt.  

Ferdig i slutten av 2024  

To av tilbudene ligger innenfor rammene som er bevilget av fylkestinget.  
Nå skal fylkeskommunen kontrollregneog evaluere på de fire tilbudene samt gå gjennom entreprenørenes dokumentasjon. Deretter vil en innstilling av entreprenør offentliggjøres. Det er planlagt at prosjektet blir ferdig i slutten av 2024.  

Her er de fire tilbyderne:  

Firma med tilbudssum i parentes. Alle priser er eksl. MVA 
Skanska Norge AS (615 035 049 NOK ) 
Bertelsen & Garpestad (648 273 671,75 NOK)  
Kraftmontasje AS (494 030 027 NOK)  
OneCoInfra AS (480 330 347 NOK)  

Tilbyderen med det beste tilbudet basert på forholdet mellom pris og kvalitet, får kontrakten.  

Tildelingskriterier og vekting i prosent 

Tilbudssum - 70%  
Oppgaveforståelse, gjennomføring og fremdriftsplan - 15 %  
Organisering og tilbudt nøkkelpersonell samt ivaretakelse av HMS/Ytre miljø på prosjektet - 15 %