Søknader om driftstilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning  2023

I alt 14 fagskoler tilbyr i 2023 høyere yrkesfaglige utdanninger i Trøndelag. Ni av disse har søkt Trøndelag fylkeskommune om driftstilskudd for studier med start høsten 2023. Fagskolene har til sammen søkt om tilskudd til å starte opp 79 utdanninger fra høsten, innenfor en stor bredde av fagområder.

Medregnet midler som av ulike årsaker ikke ble benyttet i 2022, har fylkeskommunen tilgjengelig ca. 134,7 mill. kr. til fordeling til fagskolene i 2023. Av dette er ca. 83,7 mill. kr. forbeholdt pågående utdanninger. I tillegg er det satt av ca. 6,8 mill. kr til utgifter knyttet til forvaltning av driftstilskuddet, utviklingsmidler og andre tiltak i fylkeskommunal regi.

Dette betyr at det totalt er tilgjengelig ca. 44,1 mill. kr. til tildeling av tilskudd til fagskoler for å kunne starte opp utdanninger høsten 2023. Fagskolenes søknader er totalt kostnadsberegnet til ca. 55,6 mill. kr. Dette medfører at det innenfor rammene fylkeskommunen så langt er gitt i 2023 er rom for å tildele ca. 79 % av det fagskolene har søkt om.

I Statsbudsjettet for 2023 er det bevilget 20 mill. kr. til 500 nye studieplasser. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) vil fordele disse plassene på bakgrunn av søknader fra fylkeskommunene. Trøndelag fylkeskommune vil i løpet av uke 4 sende søknad om en andel av de nye studieplassene.

Fylkeskommunen planlegger å sende svar på fagskolenes søknader om midler til oppstart av studier høsten 2023 i andre halvdel av februar, etter at vi har mottatt svar på vår egen søknad om en andel av de nye studieplassene.