Overgangstilbud for nyankomne innvandrerungdommer

Hovedstrategien for opplæring og inkludering av nyankomne innvandrerungdommer i videregående opplæring i Trøndelag er at de deltar i et overgangstilbud før de begynner i ordinær videregående opplæring. Her finner du informasjon og forventninger fra skoleeier om innhold og organisering av overgangstilbud for nyankomne innvandrerungdommer.

Formålet med overgangstilbudene er å gi nyankomne ungdommer en trygg og faglig solid overgang inn i videregående opplæring.Tilbudene skal styrke elevenes ferdigheter i norsk språk, grunnleggende skolefag og gi innsikt i det norske utdanningssystemet og arbeidslivet.

Gjennom dette ønsker vi å legge til rette for at elevene får en god start i videregående skole, og på sikt fullfører opplæringen med kompetanse som gir muligheter for videre studier eller arbeid..

Tilbudene skal tilpasses elevenes ulike behov, og bidra til både faglig utvikling, språklig mestring og sosial inkludering.

 

 

 

Trøndelag fylkeskommune tilbyr to ulike overgangstilbud for nyankomne ungdommer, tilpasset deres skolebakgrunn og behov:

1. Overgangstilbud med grunnskoleopplæring

Dette tilbudet er for ungdommer som har behov for å styrke grunnskolekompetansen før de kan starte i videregående opplæring.
Tilbudet inkluderer opplæring i norsk, matematikk, engelsk, naturfag og samfunnsfag. Elevene får formell vurdering med standpunktkarakterer og gjennomfører både muntlig og skriftlig eksamen.Det benyttes moduliserte læreplaner i forberedende voksenopplæring (FOV).

2. Overgangstilbud med fokus på norskopplæring

Dette tilbudet er for ungdommer som i hovedsak har behov for å styrke sine norskferdigheter. Målet er at elevene skal oppnå nivå 3* i alle ferdigheter etter læreplan i grunnleggende norsk, eller nivå B1 etter det europeiske rammeverket for språk. Tilbudet skal også bidra til faglig forberedelse til videregående skole.

* (Nivå 3 strekker seg over både B1 og B2. Målet for overganstilbudet går kun opp til B1). 

Trøndelag fylkeskommune har, i henhold til opplæringsloven, et tydelig ansvar for å gi opplæring til nyankomne ungdommer som mangler faglige og språklige forutsetninger for å delta i og fullføre videregående opplæring.

Det finnes to ulike overgangstilbud, som reguleres av ulike bestemmelser i opplæringsloven:

1. Overgangstilbud med fokus på norskopplæring

Dette tilbudet er hjemlet i opplæringsloven § 9-6, som sier:

«Fylkeskommunen skal ha eit opplæringstilbod for dei som har rett til vidaregåande opplæring etter § 5-1, men som manglar faglege eller språklege føresetnader for å delta i eller gjennomføre slik opplæring.»

Tilbudet har som mål å styrke elevenes norskferdigheter slik at de kan følge undervisningen i ordinær videregående skole.

2. Overgangstilbud med grunnskoleopplæring

Dette tilbudet er hjemlet i § 9-7 og § 18-2, og retter seg mot ungdommer som trenger mer grunnskoleopplæring før de kan starte i videregående skole.

«Kommunen og fylkeskommunen kan tilby førebuande opplæring etter § 18-2 til dei som har rett til vidaregåande opplæring etter § 5-1, men som treng meir grunnskoleopplæring for å kunne fullføre den vidaregåande opplæringa. Opplæringa kan gi høve til å forbetre grunnskolevitnemålet.»

Overgangstilbudet for de som trenger mer grunnskole hjemles etter § 9-7 "Tilbud om mer grunnskoleopplæring" og § 18-2 "Rett til førebuande opplæring for vaksne".

"Kommunen og fylkeskommunen kan tilby førebuande opplæring etter § 18-2 til dei som har rett til vidaregåande opplæring etter § 5-1, men som treng meir grunnskoleopplæring for å kunne fullføre den vidaregåande opplæringa. Opplæringa kan gi høve til å forbetre grunnskolevitnemålet".

Dette tilbudet fører fram til formell vurdering og eksamen i grunnskolefag (FOV).

Tilpasset opplæring 

Retten til tilpasset opplæring er regulert i opplæringsloven § 11-1, og er avgjørende for at nyankomne elever skal få et godt læringsutbytte:

«… fylkeskommunen skal sørgje for at opplæringa er tilpassa, det vil seie at elevane får eit tilfredsstillande utbytte av opplæringa uavhengig av føresetnader, og at alle skal få utnytta og utvikla evnene sine.»

For nyankomne elever betyr dette at opplæringen må tilpasses både språklig og faglig, slik at de får god progresjon i norsk og andre skolefag. 

Overgangstilbud etter § 9-7 og § 18-2

Overgangstilbudet skal tilpasses to hovedgrupper:

1. Ungdom med behov for mer grunnskoleopplæring

Tilbudet skal:

  • Være på fulltid (30 timer per uke)
  • Inneholde eksamensrettet grunnskoleopplæring i fagene:
    • Norsk
    • Engelsk
    • Matematikk
    • Naturfag
    • Samfunnsfag
  • Benytte moduliserte læreplaner i forberedende voksenopplæring.
  • Ved behov, inkludere grunnleggende norskopplæring i en overgangsperiode.
  • Bruke læreplan i grunnleggende norsk der det er relevant.

Tilbudet bør også:

  • Inkludere kroppsøving og karrierelæringsaktiviteter.
  • Gi mulighet for å forsere fag for elever med tilstrekkelige forkunnskaper.
  • Prioritere aktiviteter som fremmer inkludering og tilhørighet til skole og nærmiljø.

2. Ungdom med hovedsakelig behov for norskopplæring

 

Tilbudet skal:

  • Være på fulltid (30 timer per uke)
  • Ha hovedfokus på språkutvikling i norsk
  • Ha mål om B1-nivå etter det europeiske rammeverke eller nivå 3 i grunnleggende norsk (muntlig og skriftlig) innen ett år. 
  • Inneholde forberedende faglig innhold som gir overgang til videregående opplæring

Tilbudet bør også:

  • Inkludere kroppsøving og karrierelæringsaktiviteter
  • Gi mulighet for å forsere fag som matematikk og engelsk
  • Tilby grunnskoleopplæring i enkeltfag ved behov (f.eks. kun engelsk)
  • Prioritere aktiviteter som fremmer inkludering og tilhørighet til skole og nærmiljø

* (Nivå 3 strekker seg over både B1 og B2. Målet for overganstilbudet går kun opp til B1). 

 

Opplæringsbehovet er bare én del av det nyankomne ungdommer trenger for å lykkes i skolen. Mange har opplevd brudd i skolegang, migrasjon og store omstillinger. Derfor er det avgjørende at hverdagen preges av trygge rammer, forutsigbarhet og sosial tilhørighet.

Et overgangstilbud gir en strukturert og tilpasset opplæring i en gruppe med elever som har lignende språklige og faglige forutsetninger. Dette bidrar til å skape et trygt læringsmiljø der elevene kan utvikle norskferdigheter og bygge tillit til både lærere og medelever.

Å samle nyankomne elever i egne grupper i en innledende fase gjør det lettere for dem å prøve ut språket i et støttende miljø. Samtidig er det viktig å legge til rette for inkludering i skolens fellesskap. For å fremme sosial og faglig integrering anbefales det at overgangstilbudene plasseres sentralt på skolen, slik at elevene blir en synlig del av skolens miljø.

Andre tiltak kan være:

  • Hospitering i ordinære klasser i utvalgte fag
  • Deltakelse i kroppsøving sammen med andre elever
  • Inkludering i skolens sosiale aktiviteter og fellesarrangementer

Disse tiltakene bidrar til at elevene gradvis blir en del av skolens fellesskap, samtidig som de får den støtten de trenger i en overgangsperiode.

Flexid – identitetsstyrkende kurs for ungdom med flerkulturell bakgrunn

Våren 2026 starter vi opp et kursopplegg som har som mål å styrke identitet, selvfølelse og mestring hos ungdom som lever med flere kulturer. Gjennom samtaler, refleksjonsøvelser og gruppeaktiviteter får ungdommene utforske egne erfaringer, verdier og tilhørighet. Kurset gir verktøy for å håndtere krysskulturelle utfordringer og fremmer sosial inkludering, trygghet og personlig utvikling.

Sertifisering som Flexid-kursleder – kompetanse for å styrke ungdoms identitetsutvikling

Trøndelag fylkeskommune har inngått et samarbeid med FLEXID om sertifisering av kursholdere. Sertifiseringen startet opp i mars 2026 i Trondheim. P.t er 8 skoler påmeldt og kurset er fulltegnet. Om det er flere som ønsker sertifisering kan dere ta kontakt med:

  • Rune Gjerdevik -
  • Gunvor Thommassen -

 

 

Opplæringsloven §§ 9-6 og 9-7 regulerer retten til opplæring for ungdom som mangler faglige og språklige forutsetninger for å starte i videregående skole. Selv om loven ikke fastsetter en konkret varighet for overgangstilbudene, må skolene planlegge varigheten ut fra innholdet i tilbudet og den enkelte elevs behov.

Ulike typer overgangstilbud og varighet

Overgangstilbud med grunnskoleopplæring (FOV)

Dette tilbudet kan vare i inntil 3 år, og i enkelte tilfeller opptil 4 år dersom eleven har lite eller ingen tidligere skolegang. Tilbudet er eksamensrettet og fører fram til grunnskoleeksamen.

Overgangstilbud med fokus på norskopplæring

Dette tilbudet har som mål å styrke elevenes norskferdigheter og varer vanligvis i inntil 2 år

Pedagogiske vurderinger

Varigheten bør alltid vurderes individuelt i samråd med eleven. Mange ungdommer ønsker rask overgang til ordinær opplæring, selv om de faglig og språklig ikke er helt klare. Det er derfor viktig å balansere behovet for trygghet og støtte med faglig progresjon og motivasjon.

Anbefaling

Skolene må i samarbeid med elevene vurdere varighet ut fra faglig nivå, språkutvikling og motivasjon. For de fleste vil overgangstilbudet vare mellom 1 og 3 år.

Overgangstilbudene for nyankomne ungdommer i Trøndelag fylkeskommune er en del av den ordinære tilbudsstrukturen og vedtas årlig av fylkestinget. Tilbudene etableres og justeres ut fra behov, og følger en regional tilnærming med særlig vekt på områder med høy innvandring og bosetting av flyktninger.

Regioner med overgangstilbud skoleåret 2025–2026:

  • Ytre Namdalen og Namdalen: Ytre Namdal vgs, Olav Duun vgs, Grong vgs
  • Innherred: Steinkjer vgs, Verdal vgs, Levanger vgs
  • Værnesregionen: Ole Vig vgs
  • Trondheim: Byåsen vgs, Heimdal vgs, Charlottenlund vgs, Cissi Klein vgs, Thora Storm vgs
  • Trøndelag Sør: Oppdal vgs
  • Trøndelag Sørvest: Orkland vgs, Kyrksæterøra vgs
  • Fosen: Fosen vgs
  • Kystregionen: Guri Kunna vgs, Hitra vg

Kontaktinformasjon

Ved spørsmål om opprettelse eller nedleggelse av overgangstilbud, ta kontakt med:

  • Gunvor Thomassen – 
  • Rune Gjerdevik – 

Overgangstilbudene i Trøndelag fylkeskommune er søkbare via den ordinære innsøkingsportalen. vigo.no
Nyankomne elever søker på forberedende kurs for minoritetsspråklige, og må i tillegg sende inn vedleggsskjema for minoritetsspråklige.

  • Ordinær søknadsfrist er 3. februar.

Mer informasjon om søknadsprosessen finnes på:vilbli.no – Minoritetsspråklige søkere.

Utvidet søknadsperiode

For søkere som ikke rekker fristen 3. februar, er det mulig å søke fram til 30. juni.
Alle søkere må opprette en bruker i Vigo. For hjelp til dette, send en e-post til  med følgende informasjon:

  • Navn
  • Fødselsdato
  • Adresse
  • E-postadresse
  • Telefonnummer

Ved innsøkingen skal søkekoden GSFOV0 benyttes for begge typer overgangstilbud.

Søkere som ankommer midt i skoleåret

Det er mulig å søke overgangstilbud også for ungdommer som kommer til Trøndelag etter skolestart. Disse søkerne må bruke et eget søknadsskjema.

 Klikk her for mer informasjon og tilgang til skjemaet.

Kontakt og veiledning

For spørsmål om innsøkingen, ta kontakt med inntakskontoret på .

Sist oppdatert 10.04.2024