Veilederen er strukturert etter opplæringstilbud og faglige perspektiver som er særlig relevante for skoler som arbeider med nyankomne elever. Den er utformet slik at du både kan få en helhetlig oversikt over hvert tema og enkelt finne frem til spesifikke elementer.
Overgangstilbud for nyankomne ungdommer
Denne delen konkretiserer målgrupper, faglig innhold, varighet og etablering av overgangstilbud. Her presenteres også anbefalte norsknivåer etter fullført tilbud. To modeller skisseres:
- Et tilbud for nyankomne ungdommer som har behov for mer grunnskolekompetanse i tillegg til norskferdigheter før oppstart i ordinær videregående opplæring.
- Et tilbud for nyankomne ungdommer som i hovedsak har behov for å styrke norskferdigheter før oppstart i ordinær videregående opplæring.
Det er viktig at skoleledere og lærere setter seg inn i de formelle forskjellene mellom disse tilbudene!
Særskilt språkopplæring
Her finner du informasjon og veiledning om rettigheter og tilbud for ungdommer som trenger å styrke sine norskspråklige ferdigheter innenfor ordinær videregående opplæring. Denne delen inneholder også tolkninger av regelverk og anbefalte norsknivåer ved oppstart og avslutning.
Eksempler på god pedagogisk praksis
Det finnes flere gode pedagogiske tilnærminger og arbeidsmåter for nyankomne unge og voksne. Utvikling av undervisningsopplegg kan være krevende og derfor viser vi frem anbefalte arbeidsmåter, tilnærminger og ressurser. Alle eksemplene bygger på pedagogisk forskning og nasjonale fagmiljøer.
Teksten er delt i to hoveddeler:
- Konkrete arbeidsmåter og læringsressurser
- Teoretisk fundament for praksisene
Nyankomne med spesialpedagogiske behov
Flere skoler opplever utfordringer med å vurdere læringsutbytte for nyankomne elever. Er språk- og fagutviklingen som forventet ? Har elever behov for spesialpedagogiske tiltak, eller må vi justere språktiltakene i opplæringen? Denne delen gir skoleeiers anbefalinger for planlegging, kartlegging, utredning og tilretteleggingstiltak for nyankomne elever.
Kommende temaområder
Skoleeier planlegger å publisere ytterligere innhold om voksenopplæring, fag- og yrkesopplæring, påbygg, samt kultur, mangfold og inkludering. Disse vil bli publisert fortløpende gjennom skoleåret 2025/2026.