I Lag-kommunene samlet i Meråker for å bli bedre - i kampen om kvalifisert arbeidskraft

Bildet viser prosjektlederne i Distriktssatsinga I Lag. Fv Anne Marken (Meråker), Trine Hasvang Vaag (Snåsa), Mari Evjen (Tydal), Einar Hansvik (Høylandet) og Britt Elin Strand (Trøndelag Fylkeskommune)

Andre samling for distriktssatsinga i Trøndelag I Lag, handlet om felles utfordringer ved å skaffe kvalifisert arbeidskraft. DOGA bisto kommunene i metode og nyttige øvelser. i tillegg ble vi bedre kjent med kommunen gjennom informasjon fra Meråker kommune og Meråker videregående skole.

Under samlingen fikk vi innføring i metode for å søke etter kvalifisert arbeidsplass av DOGA (Design og arkitektur i Norge). DOGA stimulerer til bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur.

VI fikk en innføring i arbeidsmetodikken designdrevet innovasjon. Dagen ble fylt med kreative innspill og gode ideer for stedsutvikling.

4 prosjektledere på plass i prosjektet I Lag

Alle kommunene har hatt gode søkere på prosjektlederstillingene. 4 av dem var på samling i Meråker sammen med ordførere, kommunedirektører og prosjektmedarbeidere fra alle de seks kommunene i satsinga.

At kommunene har hatt god søknadsmasse vitner om engasjement og stor interesse for denne type jobbing. Som et medlem av prosjektgruppe i en av kommunene sa: «dette er så artig, at jeg ikke har lyst til å reise hjem».

Veien videre

Vi fortsetter med digitale treffested mellom med ulike tema og gruppering.

Neste samling har næringsutvikling som tema og blir på Høylandet.

Det blir prosesslederkurs med start i februar hvor alle prosjektlederne skal være med. Her er kommunene oppfordret til å stille en til fra administrasjon. Samarbeidspartene i laget rundt kommunene vil også få tilbud om å delta.

Distriktssenteret har i samarbeid med Trøndelag fylkeskommunen engasjert Oxford Research for følgeforskning av Distriktssatsinga i Trøndelag, I Lag. Målet med forskningen er å se på Bærekraftige samarbeidsmodeller.

Samarbeidspartnerne med Husbanken, Distriktssenteret, KS og Trøndelag fylkeskommune var med på samlingen med informasjon og deltok i diskusjon.

Les mer om prosjektet I LAG