Faktafredag - Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter 2019

Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter 2019

KOSTRA - Kommuneregnskap for 2019 viser at kommune i Trøndelag i snitt hadde et netto driftsresultat på 1,9 % av brutto driftsinntekter, snittet for alle landets kommuner var 1,5 %. Trøndelag fylkeskommune hadde et netto driftsresultat på 2,0 % av brutto driftsinntekter i 2019, snittet for fylkeskommunene var 2,6 %.

I KOSTRA (KOmmune-STat-Rapportering) finner man blant annet regnskapstall for kommuner og fylker, både overordnede nøkkeltall og detaljerte tall for enkelt sektorer. Dette gir muligheter for å sammenligne fylker og kommuner.

Nøkkeltallene for kommuneregnskapet for 2019

I kommuneregnskapet for 2019 ser man store forskjeller mellom de trønderske kommunene. I tabellen nedenfor finner man 9 utvalgte nøkkeltall for kommuneregnskapet.

Utvalgte nøkkeltall for kommuneregnskap 2019

Netto driftsresultat er den mest sentrale indikatoren på økonomisk balanse i kommunene. Nøkkeltallet viser årets driftsoverskudd etter at renter og avdrag er betalt, og er et uttrykk for hva kommunen har til disposisjon til avsetninger, inndekning av tidligere underskudd (merforbruk) og investeringer. Som en generell anbefaling og med bakgrunn i prinsippet om formues bevaring, bør netto driftsresultat over tid utgjøre minst 1,75 % av kommunenes brutto driftsinntekter.

Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter 2019

De økonomiske resultatene for kommunesektoren i Trøndelag har vært jevnt over gode i flere år. Resultatene for 2019 var også det, men vi ser en tendens til at resultatene for 2019 var noe svakere enn foregående år, dette må ses i sammenheng med at 2018 i stor grad var påvirket av ekstraordinære skatteinntekter og utbetaling fra havbruksfondet.

I 2019 lå gjennomsnitt for kommunene i Trøndelag på 1,9 %. Dette var litt over landsgjennomsnittet (uten Oslo) på 1,5 %. I Trøndelag, som i resten av landet, var spredningen i resultatene stor, fra Roan på 5,2 % til Snillfjord på –11,5 %. 18 av fylkets kommuner hadde negativt netto driftsresultat i 2019

Nøkkeltallene for fylkeskommuneregnskapet for 2019

I nøkkeltallene for fylkeskommuneregnskapet for 2019 finner man at Trøndelag fylkeskommune hadde et netto driftsresultat på 2,0 % av brutto driftsinntekter i 2019, ned fra 4,0 % i 2018. Mens snittet for fylkeskommunene (uten Oslo) var et netto driftsresultat på 2,6 % av brutto driftsinntekter i 2019. Netto driftsresultat er en viktig indikator for økonomisk balanse i kommunesektoren. Anbefalt nivå fra Teknisk beregningsutvalg for kommunal- og fylkeskommunal økonomi (TBU) er 4 % brutto driftsinntekter for fylkeskommuner.

Utvalgte nøkkeltall for fylkeskommuneregnskap 2019

Nøkkeltallene for fylkeskommuneregnskapet viser at Trøndelag fylkeskommune ligger en del høyere enn de andre fylkeskommunene på langsiktig gjeld, brutto investerings utgifter og netto renteeksponering i forhold til driftsinntektene.

Trøndelag fylkeskommune hadde i 2019 langsiktig gjeld ex pensjonsforpliktelser på 133,4 % av brutto driftsinntekter, dette er opp fra 123,0 % i 2018. I 2019 var snittet for fylkeskommunene (uten Oslo) en langsiktig gjeld ex pensjonsforpliktelser på 82,9 % av brutto driftsinntekter. Dette henger sammen med Trøndelag fylkeskommune over flere år har foretatt større investeringer knyttet til vei og skole. Hvor mye den enkelte fylkeskommune tåler å ta opp av lån er avhengig av inntektsnivå, sammensetningen av lånegjelden og viktigheten av nye investeringer for å kunne yte gode og effektive tjenester

Trøndelag fylkeskommune hadde en netto renteeksponering på 66,1 % av brutto driftsinntekter i 2019, opp fra 56,0 % i 2018. I 2019 var snittet for fylkeskommunene (uten Oslo) en netto renteeksponering på 26,7 % av brutto driftsinntekter. Netto renteeksponering målt i forhold til driftsinntektene viser hvor mye av kommunens renteeksponerte gjeld som er igjen etter at rentekompensasjon og rentebærende likviditet er trukket fra. Variabelen viser således hvor sårbar fylkeskommunen er for endringer i renta.

Kilder og metode

Tallene som er brukt i denne artikkelen er fra de reviderte KOSTRA-tallene for 2019, publisert 15.6.2020. Det er bukt tall utvalgte nøkkeltall fra kommune og fylkeskommune regnskapet fra SSB tabell 12134 og 12133.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.