Faktafredag: Verdiskaping i Trøndelag

Verdiskapingen i Trøndelag var på 201,7 milliarder kr i 2017. Den økonomiske veksten i Trøndelag har vært sterkere enn resten av landet og siden 2008 er Oslo den eneste av regionene i Norge som har hatt en rasker vekst i økonomisk vekst enn Trøndelag.

Hva er verdiskaping

Bruttoprodukt er det økonomiske begrepet på det vi i dagligtale ofte omtaler som verdiskaping. På fylkesnivå så måler dette i basisverdi, det vil si at blant annet verdiene av produksjonssubsidier er tatt med. Bruttoproduktet beskriver den merverdien som skapes av all økonomisk aktivitet i en region. I privatsektor så beregnes bruttoproduktet ut fra bedriftenes omsetning fratrukket innkjøpkjøpte varer og tjenester. Det betyr at bedriftenes verdiskaping tilsvarer summen av lønnskostnader og driftsresultat før avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA). I offentlig sektor og annen ikke-markedsrettet virksomhet består bruttoproduktet av summen av lønnskostnader, netto produksjonsskatter og kapitalslit.

En forenklet beskrivelse av bruttoproduktet er at det måler avkastningen på arbeid og kapital i en region. Det vil i praksis si summen av lønn og andre ytelser som arbeidere mottar og avkastingen som alle kapitaleiere mottar (overskuddet fra bedrifter som tilfaller egenkapitaleiere og rentene som bedriftene betaler til långivere)

På fylkesnivå måles nivået på bruttoproduktet hvert år i løpende priser. En del av endringen fra et år til et annet i kr verdien av bruttoproduktet vil dermed være et resultat av prisstigning. Derfor velger man ofte å beskrive endringene over tid ved hjelp av volumendringer, der man har justert for hvor stor del av endringen av kr verdien i bruttoproduktet er et resultat av prissvingninger.

Verdiskaping i Trøndelag

Verdiskapingen i Trøndelag målt som bruttoprodukt var på 201,7 milliarder k i 2017, dette tilsvarer ca. 440 000 kr per innbygger og ca. 880 000 kr per sysselsatt. Den høyeste verdiskapingen både totalt og per innbygger finner man i Oslo. I 2017 var den totale verdiskapingen i Oslo på 549,6 milliarder kr.

Verdiskapingen i Trøndelag har økt raskere enn snittet for de andre regionene i Norge. I løpende priser har bruttoproduktet i Trøndelag økt med 58,2 % eller 74,3 milliarder kr i perioden 2008 til 2017, mens snittet for Fastlands-Norge er en økning på 43,7%. Når man juster for prisstigning så finner man at Trøndelags bruttoprodukt har hatt en volumendring på 23,8% i perioden 2008-2017, mot 14,9 % for Fastlands-Norge. Blant regionene i Norge så er det kun Oslo (25,5 %) som har hatt en sterkere vekst i bruttoproduktet målt i volum.

Trøndelag har hatt økonomisk vekst i 8 av 9 år i perioden 2008-2017, unntaket var i 2009 når fylket fremdeles kjente på effektene av finanskrisen. (Målt i løpende priser så steg imidlertid det nominelle bruttoproduktet for Trøndelag også i 2019) Den høyeste årlige volumendringen i bruttoprodukt i Trøndelag perioden 2008-finner vi i 2012 og 2015 vekst på henholdsvis 5,0 % og 4,1 %. Snittet for perioden er en årlig volumendring på 2,4 % per år i Trøndelag. I 2017 hadde økonomien i Trøndelag en volumendring på 2,9 %.

Verdiskaping i de ulike næringene

74,5 % av verdiskapingen i Trøndelag i 2017 kom fra de tjenesteytende næringene. Industri, utvinning, vann og elektrisitetsforsyning sto for 12,5 % av verdiskapingen, byggenæringen sto for 8,4%, mens primærnæringene sto for 4,4 % av verdiskapingen i Trøndelag.

Per sysselsatt er det elektrisitetsforsyning m.m. (3,7 millioner kr) og finans og forsikring (3,6 millioner kr) som er de mest produktive næringene i Trøndelag. Dette er to næringer hvor det er veldig mye kapital (henholdsvis fysisk kapital i form av kraftverk og finansiell kapital) sammenlignet med antatt ansatte i næringen. Dette gjør at verdiskapingen per sysselsatt blir veldig høy.

Videre har vi fiske fangst og akvakultur (2,8 millioner kr) som også er en av de mest produktive næringene i Trøndelag. Spesielt akvakulturnæringen har vært en stor driver for verdiskapingen i fylket de siste årene. Verdiskapingen i fiske, fangst og akvakultur i Trøndelag var i 2017 på 5,7 milliarder kr. Fra 2008 til 2017 fiske fangst og akvakultur hatt en verdiskapingsvekst som ca. 12 ganger rasker enn den generelle veksten i fylket.

I tillegg til den verdiskapingen som skjer i primærleddet så bidrar foredlingsvirksomheten tilknyttet akvakulturnæringen til mye av verdiskapingen innen næringsmiddelindustrien. Nærings, drikkevare og tobakksindustrien i Trøndelag hadde i 2017 et bruttoprodukt på 4,9 milliarder. Dette er en tredjedel av verdiskapingen i industrien i Trøndelag (15,7 milliarder kr). I tillegg til industrien er næringene i privat sektor med høyest verdiskaping i Trøndelag bygge– og anleggsvirksomhet (16,9 milliarder kr), varehandel (17,0 milliarder kr) og faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting (11,9 milliarder kr).

Kilder og metodikk:

Datakilden til denne artikkelen er i all hovedsak SSB. Det er brukt tall fra fylkesfordelt nasjonalregnskap (SSB tabell 09391 og SSB tabell 11713) og fra nasjonalregnskapet (SSB tabell 09189). Alle tallene som er brukt er fra før Rindal ble en del av Trøndelag.

Bruttoprodukt i løpendepriser i Trøndelag er basert på summen av SSB tallene for henholdsvis Sør- og Nord-Trøndelag. Volumveksten i Trøndelag er basert på en omregning av bruttoproduktet i Sør- og Nord-Trøndelag til faste priser med bakgrunn i de årlige volumendringstallene til de to fylkene, den samme metodikken er også brukt i sammenligningen av volumendring over tid i de ulike regionen i Norge.

I utregningen av verdiskaping per innbygger og sysselsatt er det brukt tall på befolkning og sysselsetting fra SSB tabell 11727 og SSB tabell 08536.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.