Faktafredag: Trøndere fra hele verden

Det bor personer fra 160 land i Trøndelag. Kartet viser hvor i verden folk har kommet fra for å bli trøndere (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

54 000 trøndere er innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre. Og det bor personer fra 160 land i Trøndelag. 11,8 % av befolkningen i Trøndelag er innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre.

Trøndelag har en betydelig lavere andel innvandrere enn landssnittet som er på 17,3 %. Antall innvandrere i Trøndelag har imidlertid vokst raskt de siste årene. Det har vært 88 % vekst siden 2010. Av de 54 079 bosatte personene med innvandrerbakgrunn Trøndelag i 2018, så kom 26 320 fra europeiske land, 16 976 kom fra Aisa (inkludert Tyrkia) og 8 364 kom fra Afrika. Det er kun 160 personer fra Oseania bosatt i Trøndelag.

Den største prosentvise veksten av bosatte personer med innvandrerbakgrunn finner man blant personer fra Afrika, en økning på 145 % siden 2010. Målt i antall personer er det Europa unntatt Tyrkia som har hatt den største veksten, 12 052 flere personer siden 2010.

Polen og Litauen som er de landene som flest innvandrere har bakgrunn fra. I 26 av de 47 kommunene i Trøndelag er personer fra Polen den største innvandrer gruppen. Totalt er det 6 300 personer fra Polen bosatt i Trøndelag, og 3 200 fra Litauen.

Syria og Eritrea har de siste årene gått forbi Sverige og Tyskland som bare for 2 år siden var de tredje og fjerde største gruppene av innvandrere i Trøndelag. For 2 år siden var Syria ikke blant de 15 største landsgruppene av innvandrere i Trøndelag, mens Eritrea var på 6. plass. I dag er de den tredje og fjerde største gruppene av innvandrere i Trøndelag med henholdsvis 2 800 og 2 700 personer bosatt i Trøndelag. I 2018 er det 2 350 personer fra Sverige og 2 150 personer fra Tyskland bosatt i Tyskland.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.