Faktafredag: Oppdrettsfylket Trøndelag

Akvakulturklynger i Norge (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

Trøndelag er et av Norges største oppdrettsfylker. Og i Trøndelag er det spesielt Hitra og Frøya som utpreger seg om en tydelig nasjonal akvakulturklynge, i tillegg har Trøndelag en litt mindre, men fremdeles betydelig akvakulturklynge på Vikna og Nærøy.

I tillegg til de trønderske akvakulturklyngene er det rundt Bergen og Ålesund at man finner områdene med mest akvakultur virksomhet.

På Frøya har man hovedkontoret til SalMar, som er en av Norges største oppdrettsbedrifter. I tillegg har blant annet Marin Harvest og Lerøy betydelig virksomhet på Hitra og Frøya. I klyngen på Vikna og Nærøy finner vi blant annet virksomheter som Nils Williksen og Sinkaberg-Hansen. I begge klyngene er det også betydelig næringsvirksomhet knyttet til ulike tjenester til oppdrettsnæringen. De to klyngene er viktige senter for den trøndersk oppdrettsvirksomhet, men det er oppdrettsvirksomhet langs hele Trøndelagskysten.

Veksten i oppdrettsnæringen har resultater i at de to akvakulturklyngene i Trøndelag har hatt en raskere sysselsettingsvekst enn resten av Trøndelag. I perioden 2008 til 2017 har antall arbeidsplasser på Hitra og Frøya økt med henholdsvis 24,7 % og 28,5 %. For Vikna og Nærøy har veksten i sysselsatte vært på 11,7 % og 7,4 % i perioden 2008 til 2017, snittet for hele fylket var i samme periode en vekst på 6,5 % i antall sysselsatte.

Mesteparten av laksen som produseres i Trøndelag blir solgt til utlandet og fiskeeksporten fra Trøndelag har blitt nesten tredoblet siden 2009. Eksporten av fisk har vokst betydelig raskere enn annen vareeksport. I 2017 så sto fisk for hele 64 % av den totale vareeksporten fra Trøndelag.

Trønderske oppdrettere produserte 281 000 tonn med matfisk til en verdi av 9,2 Milliarder kr i 2017. Ser man på hele perioden 2010 til 2017 har antall tonn produsert matfisk fra trøndersk oppdrett gått ned med 5,1%. Det var en sterk vekst i volum frem til 2016 også kom det en betydelig nedgang i 2017 på over 80 000 tonn. Etter en periode med sterk vekst i akvakulturnæringen var det en betydelig reduksjon i produksjonen det siste året. Mye av forklaringen ligger i utfordringer knyttet til lakselus, noe som førte til at det i 2016 ble slaktet en del fisk tidligere enn planlagt. Med påfølgende lavere produksjonsmengde i 2017.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.