Faktafredag: Kjønnsdelt arbeidsliv

Illustrasjon som viser kjønnsbalansen i en rekke næringer i Trøndelag (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

Til tross for store endringer de siste tiårene er kjønnsforskjellene i arbeidslivet fremdeles store. Dette ser man spesielt på hvilke yrker og i hvilke næringer hvor det jobber flest kvinner eller menn. Over 80 % av de som jobber innen pleie og omsorg i Trøndelag er kvinner, mens rundt 90 % av de som jobber i byggenæringene er menn.

Det er klart fleste kvinner blant de sysselsatte innen pleie og omsorgsektoren. Den mest kvinne dominerte næringer er pleie og omsorg i institusjon, med en kvinne andel på 85 %. I denne næringen var det per 4. kvartal 2017 sysselsatt 11 094 og 2 016 menn. Videre så har man næringen omsorg uten botilbud, barnehager mv hvor 83 % av de sysselsett er kvinner total var det 14 001 kvinner og 2 871 menn som arbeidet i denne næringen i Trøndelag per 4. kvartal 2017.

Kvinner er i flertall blant sysselsatte i offentlig sektor og 6 av 10 sysselsatte kvinner i Trøndelag jobber i offentlig sektor, da hovedsakelig i de store offentlige tjenesteområdene helse og undervisning. Kun 2 av 10 sysselsatte menn i Trøndelag jobber i offentlig sektor.

Det er spesialisert bygge- og anleggsvirksomhet som er næringen mest størst overvekt av menn med 10 704 sysselsatte menn og 827 sysselsatte kvinner i Trøndelag, altså er 93 % av de sysselsatte i næringen menn. Ellers så har man næringen Bryting og bergverksdrift ellers, som hovedsakelig består av drift av steinbrudd, hvor 92 % av de sysselsatte er menn, i den næringen jobber det i Trøndelag 283 menn og kun 25 kvinner.

Menn har høyere sysselsettingsgrad og jobber mindre deltid

Per 4. kvartal 2017 var det 120 409 sysselsatte menn og 108 692 sysselsatte kvinner med arbeidsted i Trøndelag. Kvinner utgjør dermed 47,4 % av arbeidsstyrken i Trøndelag. Det er dermed litt flere menn enn kvinner i arbeidsmarkedet og menn har en høyere sysselstingsgrad. 69,0 % av menn mellom 15 og 74 år i Trøndelag var sysselsatt per 4. kvartal 2017. Sysselsetningsgraden for kvinner mellom 15 og 74 år i Trøndelag i samme periode var 64,5 %.

Flere av næringen med høy andel kvinnelige sysselsatte har også en høy andel deltidsjobber, og det tre ganger flere kvinner enn menn som jobber deltid. Over 40 % av sysselsatte kvinner mellom 20 og 66 år i Trøndelag jobbet deltid i 2016, og i flere kommuner var andelen over 60 %. Trondheim var kommune med lavest andel kvinner som jobbet deltid, 33,8 % av sysselsatte kvinner mellom 20 og 66 år.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.