Faktafredag: Bredbåndsdekning i Trøndelag

Kart som viser andel av husstander med dekning med hastighet større enn eller lik 30/5 Mbit/s (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

Tilstedeværelse av god digitale infrastruktur er en premissgiver for mye av den økonomiske aktiviteten i det moderne samfunnet. Stadig flere offentlige og private tjenester blir digitalisert og god bredbåndsdekning er en forutsetning for at Trøndelags befolkning skal ha et likt og fullverdig tilbud som mulig av en rekke sentrale tjenester.

Den siste dekningsundersøkelsen viser at for 83 % av husstandene i Trøndelag var det mulig å få 30/5 Mbit/s bredbånd, 77 % av husstandene har dekning for 100/10 Mbit/s, mens det i 59 % av husstandene i Trøndelag var dekning for 100/100 Mbit/s bredbånd. Trøndelag ligger noe under lanssnittet i bredbåndsdekningen på de fleste hastighetene. Her er det imidlertid spesielt det sentrale Østlandet som trekker opp landsnittet.

I den sentrale aksen i Trøndelag, Orkanger-Trondheim- Steinkjer, så har man stort sett godt bredbånds dekning. Dette er også hvor de store befolknings konsentrasjon i fylket befinner seg. De flest av kommune i denne aksen har dekningsgrad på over 80 % på 100/10 Mbit/s bredbånd, i Trondheim og Malvik har over 90 % av husstandene dekning for 100/10 Mbit/s bredbånd.

Selv om bredbånddekningen stort sett er best i de mest folkerike kommunene er det flere disktrikskommunene hvor det har vært betydelige bredbåndsutbygginger. På de høyeste hastighetene slik som 1000/1000 Mbit/s er det faktisk bedre utbygd i deler av Indre Namdal enn det er i Trondheim. I Namsskogan har man 86 % av husstandene dekning på 1000/1000 Mbit/s bredbånd, mot kun 31 % i Trondheim.

Tabell som viser bredbåndsdekning etter hastighet kommune for kommune (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

Det har vært en betydelig forbedring i bredbåndsdekningen i Trøndelag de siste årene, spesielt i flere av disktrikskommunene. I kommuner slik som Lierne, Flatanger, Meldal, Skaun og Snillfjord har bredbåndsdekningen blitt betydelig forbedret bare i løpet av det siste året. Totalt har det blitt bygd ut bredbånd til ca. 5000 husstander i Trøndelag i løpet av det siste året, men det er fremdeles ca 35 000 husstander i Trøndelag som ikke har tilgang til 30/5 Mbit/s bredbånd.

Når man sammenligner tallene fra denne dekningsundersøkelsen med tallene fra undersøkelsen i 2017 så ser man at f.eks. i Lierne det blitt bygd ut bredbånd på 30/5 Mbit/s eller mer for over 29 % av husstandene bare i løpet av det siste året. Andre eksempler som kan trekkes frem er Meldal hvor dekningsgraden for 30/5 Mbit/s bredbånd økt med 23 prosentpoeng, mens Flatanger har hatt den absolutt største økningen i fylke med en 37 prosentpoengs økning i bredbåndsdekningen.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet kartlegger hvert år bredbåndsdekningen i Norge. Undersøkelse er basert på adresse og dekningsinformasjon fra 125 bredbåndsoperatører og dekker store deler av det norske bredbåndsmarkedet. Som i alle slike undersøkelser vil det kunne være noen feilkilder og en del påbegynte eller nettopp fullførte utbygginger vil ikke nødvendigvis fanges opp. For noen kommuner, slik som f.eks. Agdenes, er det tydelig at undersøkelsen ikke har fanget opp alle bredbåndsutbyggingene som har skjedd. Tiltros for dette er denne undersøkelsen den beste og mest komplette status rapporten vi har for tilstanden til bredbåndsdekningen i Norge.

Mer om undersøkelsen til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.