Faktafredag: Befolkning i by og tettstedsområder

""

Den høyeste tettheten av både befolkning og arbeidsplasser i Trøndelag finner man i Trondheim. I et område på 250x250 meter på Lademoen bor det ca. 1 100 personer, noe som tilsvarer en befolkningstetthet på over 17 000 personer per km².

Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging legger vekt på høy arealutnyttelse, fortetting og transformasjon i by- og tettstedsområder og rundt kollektivknutepunkt. Befolkningstettheten er en indikator som kan fortelle oss noe om arealutnyttelsen i boligområder i byer og tettsteder.

Den høyeste befolkningstettheten i Trondheim og i Trøndelag finner vi på Lademoen hvor det i 2017 bor 1 078 personer på et 250x250 meter stort område. Dette tilsvarer en befolkningstetthet på over 17 200 personer per kvadratkilometer, det er nesten seks ganger høyere enn den gjennomsnittlige befolkningstettheten i tettstedet Trondheim som er på 3 150 innbygger per km².

Det er 30 ruter på 250x250 meter Trøndelag med mer enn 500 innbyggere, altså med en befolkningstetthet på 8 000 innbygger per kvadratkilometer. Alle disse områdene er i Trondheim. Det totale arealet av disse rutene er 1,9 km² og det bor totalt 18 882 personer i disse områdene. Den høyeste befolkningstettheten i et 250x250 meters område i Trøndelag utenfor Trondheim finner vi i Stjørdal, med 393 innbyggere.

Det er rundt Midtbyen, Gløshaugen og St. Olavs hospital at man finner de største konsentrasjonene av arbeidsplasser i Trondheim og i Trøndelag. Det er også her vi finner flere av de viktigste kollektivknutepunktene i Trondheim. Dette ser man blant annet på de høye påstigningstall på bussholdeplassene i midtbyen og nedover Elgesetergate. Det er to holdeplasser i Trøndelag som i 2017 hadde mer enn 1 million påstigninger: Prinsens gate P1 og Kongens gate K1. I tillegg er det fire andre holdeplasser med mer enn en halv million påstigninger, tre av de i midtbyen og den siste ved Studentersamfundet.

Befolkning i tettstedene i Trøndelag

Et tettsted er en hussamling der det bor minst 200 personer og avstanden mellom husene ikke normalt overstiger 50 meter. 74,7 % av befolkningen i Trøndelag bor i et tettsted. I seks kommuner i Trøndelag er det ingen steder som kvalifiserer til betegnelsen tettsted, mens i Trondheim bor 96,9 % av befolkningen i tettsted; hovedsakelig i tettstedet Trondheim.

Det er totalt 105 tettsteder i fylket. Det største tettstedet er Trondheim med 180 557 innbyggere i 2017, mens det minste er Kvithammer med 214 innbyggere. 34 av tettstedene har mer enn 1 000 innbyggere.

""
Tettsteder i Trøndelag med mer enn 500 innbyggere i 2017 (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

Trondheim og Tanem er tettstedene med høyest befolkningstetthet med henholdsvis 3 150 og 2 774 innbygger per km². Også relativt små tettsteder kan ha høy befolkningstetthet. Trones i Namsskogan med 388 innbyggere har f.eks. en befolkningstetthet på 2 042 innbygger per km².

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.