Faktafredag: Andel av kommunens areal som er bebygd 2018

Kart som viser bebygd areal i Trøndelag 2018 (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)
Andel av kommunenes areal som er bebygd i 2018 (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

Trøndelag har et areal på 41 265 km², men vi bor på en veldig liten del av dette arealet. 1,4 % av Trøndelag er dekt av bebyggelse slik som boliger, næringsbygg og veier. Størsteparten av Trøndelags areal er dekket av skog, fjell og myr.

Totalt er 571 km² av Trøndelags areal dekt av menneskelig bebyggelse i 2018. 105,6 km² eller 18,5 % av dette er boligbebyggelse. Fritidsbebyggelsen dekker 46,5 km² eller 8,1 % arealet i Trøndelag som er dekt av bebyggelse. Det er teknisk infrastruktur knyttet til transport og telekommunikasjon, hovedsakelig veier, som står for størst andel av arealet som er dekt av bebyggelse. Teknisk infrastruktur dekker 250,6 km² av arealet i Trøndelag, noe som er 43,9 % av areal dekt av bebyggelse. Resten er stort sett brukt til ulikeformer for næringsbygg.

Det er kommuner rundt Trondheimsfjorden som har mest bebygd areal. Og absolutt mest bebygd areal finner vi i Trondheim hvor 18,7 % (63,9 km²) av arealet er bebygd. Trondheim har kun 0,8 % av fylkets totale areal, men vi finner 11,2 % av det bebygde arealet i Trøndelag i kommunen. 40 % det bebygde arealet i Trondheim er boliger. I tillegg til Trondheim er det Ørlandet som har den største andelen av kommunes areal som er bebygd, totalt er 15,9 % (11,6 km²). For Ørlandet er det kampflybasen som står for en veldig stor del av det bebygde arealet.

I tillegg til at 1,4 % av Trøndelags areal er dekt av bebyggelse er ytterligere 4,2 % (1735,7 km²) av Trøndelag jordbruksareal. Og det er stort sett de samme kommunen som har en høy andel bebygd areal som også har en høy andel jordbruksareal. Trondheim har omtrent like stor andel jordbruksareal (18,6 %) som bebygde områder (18,7 %). Det er kun Ørland (53,4 %), Frosta (31,0 %) og Levanger (20,8 %) som har en større andel jordbruksareal enn Trondheim i forhold til kommunens totalareal.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presenterer noen tall og fakta om Trøndelag.