Faktafredag - trøndere på Eidsvoll i 1814

Bosted Trønderske representanter på Eidsvoll i 1814

Det var 15 trønderske representanter blant de 112 delegatene som utformet grunnloven på Eidsvoll i 1814. Det var 5 representanter fra Søndre Trondhjems Amt, 3 fra Nordre Trondhjems Amt og 7 representanter fra militære regimenter stasjonert i Trøndelag.

I 1814 kom 112 delegater fra nesten hele Norge til Eidsvoll for å skrive en norsk grunnlov. Lang reiseavstand og forsinkelser gjorde imidlertid at representantene fra de Nordnorske fylkene ikke kom til Eidsvoll før etter at grunnloven var skrevet ferdig den 17. mai 1814.

Representanter fra Søndre Trondhjems Amt

Jacob Hersleb Darre, Lars Larsen Forsæth og Anders Rambech

Det var 3 representanter fra Søndre Trondhjems Amt på Eidsvoll i 1814. Alle de tre representantene fra Søndre Trondhjems Amt var en del av selvstendighetspartiet. Selvstendighetspartiet utgjorde det som skulle bli flertallskonstellasjonen i riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814. To av representantene fra Søndre Trondhjems Amt var fra Klæbu, sognepresten Jacob Hersleb Darre som bodde på Klæbu prestegård og bonden Lars Larsen Forsæth fra gården Forset. Den tredje representanten var Sorenskriver Anders Rambech som bodde på gården Syrstad i Meldal. Anders Rambech skulle senere sitte 5 perioder på Stortinget og ble blant annet odelstingspresident.

Representanter fra Nordre Trondhjems Amt

Sivert Bratberg, Hans Christian Ulrik Midelfart og Hieronymus Heyerdahl

Av de tre representantene fra Nordre Trondhjems Amt var det 2 fra Steinkjer, bonden Sivert Bratberg fra gården Ner-Velle i Beitstad og Prost Hans Christian Ulrik Midelfart fra Beitstad prestegård. Hans Christian Ulrik Midelfart var en av de som talte mot jødeparagrafen på Eidsvoll. Den siste representanten fra Nordre Trondhjems Amt var Sogneprest Hieronymus Heyerdahl, som var bosatt på gamle Værnes prestegård i Stjørdal. Alle de tre representantene fra Nordre Trondhjems Amt var en del av selvstendighetspartiet.

Representanter fra Trondhjem By

Peter Schmidt og Andreas Rogert

De to representantene fra Trondhjem By var kjøpmannen Peter Schmidt som var en del av Unionspartet og embetsmannen Andreas Rogert som var justitiarius i Trondheim Stiftsoverrett. På Eidsvoll var Andreas Rogert en del av selvstendighetspartiet og engasjerte seg blant annet for den gamle norske tronfølgeloven og fikk gjennomslag for en forskrift om kongekroning i Trondheim.

Representanter fra militære regimenter stasjonert i Trøndelag

Georg Ulrich Wasmuth og Daniel Larsen Schevig

Det var 7 representanter fra 4 ulike trønderske militær regimenter på Eidsvoll i 1814. Fra 1. Trondhjemske Infanterie-Regiment kom kaptein Georg Ulrich Wasmuth som bodde på gården Øvre på Ytterøya i Levanger og sersjant Daniel Larsen Schevig som bodde på gården Skevik i Steinkjer. Begge var en del av selvstendighetspartiet.

Helmer Andersen Gjedeboe og Jacob Lange

Fra 2. Trondhjemske Infanterie-Regiment kom kaptein Jacob Lange og sersjant Helmer Andersen Gjedeboe, begge bosatt i Trondhjem. Helmer Andersen Gjedeboe var en del av selvstendighetspartiet, mens Jacob Lange er en av de få eidsvollsmennene som man ikke vet hvilken side han var på i unionsdebatten.

Frederik Hartvig Johan Heidmann og Petter Johnsen Ertzgaard

Fra Trondhjemske Dragoncorps kom rittmester Frederik Hartvig Johan Heidmann som bodde på gården Zinkrennan i Levanger og Kvartermester Petter Johnsen Ertzgaard som bodde på gården Erstsgard i Stjørdal kommune. Frederik Hartvig Johan Heidmann støttet selvstendighetspartiet, mens Petter Johnsen Ertzgaard støttet unionspartiet.

Richard Floer

Den siste Trønderske representanten på Eidsvoll var kaptein Richard Floer fra Det kongelige frivillige Røraasiske Berg Jæger Corps. Richard Floer er også en av de få eidsvollsmennene hvor man ikke vet hvilken side han var på i unionsdebatten.

Kilder og metode:

Hovedkilden til denne artikkelen er boken «De kom fra alle kanter. Eidsvoldsmennene og deres hus», redigert av Jørn Holm og utgitt av Cappelen Damm i 2014.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.