Faktafredag - Trøndere fra hele verden

Trøndere fra hele verden. Landbakgrunn til personer bosatt i Trøndelag per 1.1.2020

Det bor personer fra 170 land i Trøndelag. Per 1.1.2020 er det 59 400 trøndere som er innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre. 12,7 % av befolkningen i Trøndelag er innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre.

Trøndelag har en betydelig lavere andel innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre i befolkningen enn landssnittet som er på 18,2 %. Det er imidlertid store forskjeller mellom kommunene i Trøndelag. Frøya har med 27,5 % den klart høyeste andelen innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre i befolkningen. Der etter har man Hitra og Trondheim med henholdsvis 20,5 % og 16,2 %. Av de 38 kommunene i Trøndelag så er det 26 kommuner som har mindre enn 10 % av befolkningen som er innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre i befolkningen.

Antall innvandrere i Trøndelag har imidlertid vokst raskt de siste årene. Siden 2010 så har det blitt antall innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre i Trøndelag økt med 106 % eller 30 543 personer. Den totale befolkningen i Trøndelag har i samme periode økt med 10,2 % eller 47 870 personer. Innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre har dermed stått for 64 % av befolkningsveksten i Trøndelag i perioden 2010-2020

Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre bosatt i Trøndelag 2010-2020 etter verdensdel

Av de 59 354 bosatte personene med innvandrerbakgrunn Trøndelag i 2020, så kom 28 634 fra europeiske land (unntatt Tyrkia), 18 803 kom fra Aisa (inkludert Tyrkia), 9 100 kom fra Afrika, 2 645 kom fra Sør- og Nord- Amerika og 172 kom fra OseaniaDen største prosentvise veksten av bosatte personer med innvandrerbakgrunn finner man blant personer fra Europa unntatt Tyrkia som har økt med økning på 166 % siden 2010.

Polen og Litauen som er de landene som flest innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre i har bakgrunn fra. Totalt er det 6 900 personer fra Polen bosatt i Trøndelag, og 3 500 fra Litauen per 1.1.2020

Syria og Eritrea har de siste årene gått forbi Sverige og Tyskland som bare for 5 år siden var de tredje og fjerde største gruppene av innvandrere i Trøndelag. For 5 år siden var Syria ikke blant de 15 største landsgruppene av innvandrere i Trøndelag, mens Eritrea var på 6. plass. I dag er de den tredje og fjerde største gruppene av innvandrere i Trøndelag med henholdsvis 3 500 og 3 000 personer bosatt i Trøndelag. per 1.1.2020 var det 2 350 personer fra Sverige og 2 300 personer fra Tyskland bosatt i Trøndelag.

Kilder og metode

Data kildene som er brukt i denne artikkelen er SSB tabell 09817 og 07108.

SSB definerer innvandrere som personer født i utlandet med to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre. Norskfødte med innvandrerforeldre er personer som er født i Norge og har to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.

Asylsøkere og personer på korttidsopphold i Norge regnes ikke med i statistikken. Personer uten lovlig opphold i Norge er også utelatt. Estimat på denne gruppens størrelse er meget usikre.

Innvandreres landbakgrunn er definert ut fra fødeland som er mors bosted ved personens fødsel. For norskfødte med innvandrerforeldre brukes foreldrenes fødeland. I de tilfeller der foreldrene har ulikt fødeland er det morens fødeland som blir gjeldende.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.