faktafredag - Trøndelag høyere yrkesfagskole

Avdelinger Trøndelag Høyere Yrkesfagskole

Høsten 2021 blir andre, hele studieår for Trøndelag høyere yrkesfagskole (THYF) som én samlet høyere yrkesfagskole. I 2020 hadde 841 søkere THYF som førstevalg, mens årets søkertall fra Samordnet opptak viser 1142 førstevalgssøkere til THYF. Det er en økning på 35,7 %. Figuren viser studiesteder ved Trøndelag høyere yrkesfagskole.

Nasjonalt er det 12 806 søkere som har søkt om studieplass ved en fagskole. Dette er en økning på 37,4 prosent fra 2020. En stor del av økningen i søkertall skyldes at flere fagskoler nå deltar i det samordnede opptaket og at det derfor både er flere studier og studieplasser som er med i årets tall. I år har du kunnet søke på 494 studier mot 318 i fjor. Tar vi ut de nye skolene fra årets tall og sammenligner med fjorårets har veksten i søkere vært på 29,5 prosent.

De fleste av de mest populære fagskolestudiene til THYF årets opptak er deltidsstudier. Tendensen er klar mot at flere og flere velger studier på deltid. Man kan da kombinere jobb og studier med et fleksibelt utdanningstilbud. Det er for høsten 2021 planlagt 800 deltids og 280 heltids studieplasser. Søkertallene viser at det er 847 førstevalgssøkere på deltidstilbud og 295 søkere på heltidstilbud.

Elkraft det mest populære studiet med 198 søkere

Det mest populære fagskolestudiet for høsten 2021 er Elkraft med til sammen 198 søkere på 85 plasser fordelt på Steinkjer, Chr. Thams og Trondheim. Andre studier innen elektrofag som automasjon og elektronikk har færre førstevalgssøkere i forhold til planlagte studieplasser.

Havbruksfag er også populære med hele 79 søkere på 20 planlagte plasser til studiet Ledelse sjøbasert akvakultur på studiested Ytre Namdal. Også maritime fag har gode søkertall i Ytre Namdal. Maskinoffiser deltid har 69 førstevalgssøkere på 20 plasser samme sted. Tilsvarende studium i Trondheim har 24 søkere på 30 plasser. Til Dekksoffiser er det til sammen 43 søkere på 48 plasser fordelt på Ytre Namdal og Trondheim.

Planlagte studieplasser og førstevalgssøkere til Trøndelag høyere yrkesfagskole per studium. Samordna opptak 2021.

Trangest nåløye innen bygg og anlegg på studiested Stjørdal

Det er innen bygg- og anleggsfag man finner studiene med flest førstegangssøkere per plass, og dermed trangest nåløye for å komme inn høsten 2021. Deltidsstudiene innen hhv. bygg og anlegg på Stjørdal har begge ca. 5 førstegangssøkere per studieplass. På heltidsstudiene er det noe mindre rift om plassene. Det er også færre søkere på tilsvarende studier ved Chr. Thams.

Innen Helse og oppvekstfag er det til sammen 134 søkere fordelt på 115 plasser fordelt på tilbud ved Levanger og Chr. Thams. Alle studier er deltidstilbud. Barsel og barnepleier ved Levanger er mest populært med 43 førstevalgssøkere til 15 studieplasser.

Innen teknikk og maskinfag er det til sammen 145 søkere til 190 plasser fordelt på tilbud ved Chr. Thams, Stjørdal og Trondheim. Maskinteknikk på Stjørdal har gode søkertall med 26 førstevalgssøkere på 10 plasser. På deltidsfagene innen prosessteknikk, sveiseteknikk og maskinteknisk drift ved Chr. Thams er det betydelig færre førstevalgssøkere enn det er planlagte plasser.

1780 fagskolestudenter i Trøndelag, hvorav 1040 ved THYF

Våren 2021 har fagskolene i Trøndelag totalt 1780 studenter. Antall studenter ved fagskolene har økt betydelig de siste årene fra 1100 våren 2019 til 1840 på et hittil høyeste høsten 2020. Det er sannsynlig at koronakrisen har gitt flere søkere til fagskole fra høsten 2020.

Trøndelag høyere yrkesfagskole har 1040 av fagskolestudentene med studiested i Trøndelag, som utgjør ca. 60 %. TISIP fagskole har tilbud innen it-drift med 360 studenter våren 2021. Studiet er nettbasert, så det det er uklart hvor mange av disse som er tilknyttet Trøndelag. AOF Norge har 135 studenter tilknyttet sin avdeling i Trondheim våren 2021, med tilbud i hovedsak knyttet til pleie og omsorg. Folkeuniversitetets fagskole har 70 studenter ved sin avdeling i Trondheim fordelt på tilbud innen økonomiske og administrative fag. Norsk fotoskole ligger i Trondheim og har 65 studenter våren 2021.

Antall studenter per fagskole i Trøndelag, og studenter etter alder.

Flest menn i 20-årene

Når man ser på fagskolestudentene fordelt på alder så finner man at 45 % er i gruppen 20-29 år, og 32 % er i gruppen 30-39 år. Til sammen 23 % er over 40 år. Ca. 70 % av fagskolestudentene er menn, og mange av studiene på fagskolenivå er enten mannsdominert eller kvinnedominert.

Stor vekst i antallet fagskolestudenter fra 2019 til 2020

SSBs fagskolestatistikk viser antall fagskolestudenter per 1. oktober hvert år. Statistikken er geografisk inndelt på fylkesnivå, og fordelt på studiets fagfelt etter standard inndeling. Veksten i antall studenter kommer enda tydeligere fram i SSB-statistikken med 2167 fagskolestudenter i Trøndelag 1. oktober 2020 mot 1269 studenter året før. Det betyr en vekst på 70 % i Trøndelag. Det var til sammenlikning 25 % vekst i fagskolestudenter i hele landet fra 2019 til 2020.

SSB fagskole Utvikling2016-2020

Fordelt på fagfelt så er det flest studenter på studier innen naturvitenskaplige fag, håndverksfag og tekniske fag med 972 studenter (45 %). Helse- og sosial- og idrettsfag var også en stor studentgruppe høsten 2020 med 618 studenter (29 %).

Fagskolestudenter i Trøndelag etter fagfelt i 2020.

Interaktiv visning av fagskolestatistikken fra SSB finnes på Trøndelag i tall.

Les mer på Trøndelag i tall

Datakilder

Datakildene brukt i denne artikkelen er søkertall fra Samordnet opptak, NSDs Database for høyere utdanning- Fagskolestatistikk og SSBs fagskolestatistikk, tabell 11638.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.