Faktafredag - likestilling - Menn og kvinner i arbeidslivet i Trøndelag

Kvinner og menn i arbeid i Trøndelag i 2018

Kvinner i arbeidslivet i Trøndelag har høyere utdanningsnivå, men tjener mindre enn sine mannlige kolleger og dobbelt så mange kvinner som menn jobber deltid.

Selv om Norge har kommet langt i likestillingen så finner man fremdeles klare kjønnsforskjeller i arbeidslivet. Dette gjelder i forhold til lønn, representasjon på ledernivå, yrkespreferanser og andel som jobber deltidsarbeid.

Gjennomsnittlig månedslønn for heltidsstillinger i Trøndelag i 2018 var på 47 750 kr for menn og 43 430 kr for kvinner. En lønnsforskjell på nesten 10 %. Lønnsforskjellene variere imidlertid betydelig mellom ulike yrker, de største forskjellene finner man blant akademiske yrker hvor lønnsforskjellen på menn og kvinner 9 400 kr i måneden eller 17 %. De minste lønnsforskjellene finner man i kontoryrker hvor menn i snitt tjener 1 700 kr mer enn kvinner, en differanse på 4 %. Lønnsforskjellene mellom menn og kvinner er minst for lønnstakere mellom 25-39 år og øker så med alder.

Lønnsforskjellene mellom kvinner og menn blir ytterligere forsterket av at kvinner i mye større grad enn menn jobber deltid. I 2018 jobber 23,9 % av mannlige lønnstakere i Trøndelag i aldersgruppen 15-74 år deltid, mens er tallene for kvinner var 48,0 %. Det er stor variasjon mellom kommunene i forhold til hvor stor andel av sysselsatte kvinner som jobber deltid, Trondheim ligger lavest med litt over 40 % mens det i 22 kommuner er over 60 % av sysselsatte kvinner som jobber deltid. Og i flere kommuner er andelen tett opp mot 70 %. Det er spesielt den store andelen kvinner som jobber i yrker knyttet til helse, pleie og omsorgstjenester som bidrar til å trekke opp andelen deltid blant kvinner.

Det er betydelig forskjeller mellom menn og kvinner når det kommer sysselsetting i ulike yrker og næringer. Kvinner utgjør 69,2 % av de sysselsatte i offentlig sektor i Trøndelag. Det er her spesielt Pleie og omsorg i institusjon (84 % kvinner), Omsorg uten botilbud, barnehager mv. (83 % kvinner) og Helsetjenester (77 % kvinner), som trekker opp kvinneandelen i offentlig sektor.

Hvilke næringer og yrker som har høy kvinneandel, forklarer også en del av forskjellene mellom menn og kvinner når det kommer til andel som har universitets- og høyskoleutdanning. 51,0 % av sysselsatte kvinner i Trøndelag i aldersgruppen 20-66 år har høyere utdanning, tilsvarende tall for menn er 34,5 %.

Kvinner har en litt lavere sysselsettingsandel enn menn. Per 4. kvartal 2018 var 64,8 % av kvinner mellom 15-74 år Trøndelag i arbeid, mens 70,1 % av menn trønderske menn i den samme aldersgruppen var sysselsatt. Blant de yngste aldersgruppene finner man imidlertid at kvinner har høyest sysselsettingsgrad.

Trondheim og Snåsa skårer best på likestilling i kommunene

Indeks for likestilling i kommunene

Det er Trondheim og Snåsa som skårer best på likestilling i Trøndelag ifølge likestillingsindeksen. Likestillingsindeksen for kommunene i Trøndelag er basert på et vektet snitt av kommunenes resultater på SSBs 12 indikatorer for kjønnslikestilling i kommunene. Indeksen gir en skår på 0 til 100 der 100 betyr at det ikke er noen forskjell mellom menn og kvinner på indikatorene som inkluderes i indeksen. Indeksen dekker en del, men ikke alle faktorene som har betydning for likestillingen i samfunnet. Indeksen kan dermed gi en indikasjon, men ikke et fullstendig bilde på forskjellene mellom kommune når det kommer til likestillingen.

Forholdet mellom menn og kvinners deltidsarbeid er den av de 12 likestillingsindikatoren som alle kommunen i Trøndelag scorer lavest på. På denne indikatoren er det Fosnes og Trondheim som får best score, selv om de også scorer forholdvis lav. Trondheim gjør det bedre enn mange av de andre kommuner fordi det er en forholdvis lav andel kvinner som arbeider deltid i kommunen sammenlignet med en del andre kommuner. I Fosnes derimot så har de høy andel deltidsarbeid også blant menn, som gjør at forskjellene blant menn og kvinner blir mindre enn hos en del andre kommuner.

Andre indikatorer hvor man ser store forskjeller mellom kjønnene er i forhold til næringsstruktur, og kjønnsbalansen i offentlig og privat sektor. Når det gjelder kjønnsbalanse i offentlig sektor så scorer Ørland veldig høyt på denne indikatoren, dette kan forklares med at i tillegg til å ha de tradisjonelt kvinnedominerte delene av offentlig sektor så har man i tillegg forvaret som er veldig mannsdominert. Selv om snittet for Ørland gir en forholdvis lik andel kvinner og menn i offentlig sektor, så er det grunn til å tro at det ulike delene av offentlige sektor i Ørland er like kjønnsdelt som i de andre kommunene.

Likestillingsindeks og indikatorer 2017

Kilder og metode:

Likestillingsindeksen for kommunene i Trøndelag er basert på en vekting av kommunenes resultater på SSBs 12 indikatorer for kjønnslikestilling i kommunene. Indeksvektingen følger metoden som SSB tidligere brukte på sin indeks for likestilling i kommune. Alle indikatorene er vektet likt med unntak av Grad av kjønnsbalanse i næringslivet som er vektet 1/2, og Kjønnsbalanse i privat og offentlig sektor er som begge er vektet ¼. Bakgrunnen for at disse indikatorene er vektet lavere er at de delvis måler det samme, de har derfor en samlet vekt som er like med de andre enkelt indikatorene.

Tallene for Indre fosen er basert på et vektet snitt av indeksverdiene for Rissa og Leksvik.

Kildene som er brukt i denne artikkelen er SSB tabell 09293, 09292, 11422 og 11615

I analysen av tallene på lønnsforskjeller så er det brukt tall på utbetalt lønn og ikke avtalt månedslønn.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.