Faktafredag - Fødselsoverskudd og nettoflytting som drivere for befolkningsvekst

Befolkningsutvikling-2010-2019-forderdelt-på-fødselsoverskudd-og-nettoflytting

Det er to ting som driver befolkningsutviklingen; fødselsbalansen og nettoflytting. I Trøndelag står nettoinnflytting for over 60 % av den årlige befolkningsveksten.

Trøndelag har samlet sett hatt både fødselsoverskudd og nettoinnflytting i hele perioden fra 1. januar 2000 til 1. januar 2019. Mens fødselsoverskuddet har vært ganske stabilt, i snitt 1 400 personer i året, så er har det vært en sterk vekst i innflyttingen til Trøndelag i perioden fram til 2012. Deretter har innflyttingen til Trøndelag falt noe tilbake.

Det er innvandring som står for mesteparten av nettoinnflytting til Trøndelag. Nettoinnvandring har i perioden 2002-2017 stått for 90 % av nettoinnflyttingen til Trøndelag.

I år 2000 hadde Trøndelag en positiv netto innflytting på 878 personer, dette økte til 4 330 personer i 2012 og lå i 2018 på 2 090 personer. Av en samlet befolkningsvekst i Trøndelag på 3 277 personer i 2017 så var altså 63,7 % av veksten et resultat av nettoinnflyttingen.

Årlig folketilvekst i Trøndelag 2000-2018

Fødselsundersudd, men positiv nettoinnflytting til distriktene.

Kartet under viser om kommunene i Trøndelag har hatt positiv eller negativ fødselsbalanse og nettoflytting i perioden 2010-2019. Kartet skiller ikke på om det er en vekst eller nedgang på 1 person eller 1000 personer, men ser kun på om fødselsbalansen og nettoflyttingen har bidratt positivt eller negativt til befolkningsutviklingen.

Befolkningsutvikling-2010-2019-forderdelt-på-fødselsoverskudd-og-nettoflytting

Kommuner som har fødselsoverskudd, også kalt naturlig befolkningsvekst, har et mer stabilt grunnlag for befolkningsutviklingen enn kommuner som er avhengig av innflytting for å opprettholde befolkningen. Innflytting, og da spesielt arbeidsinnvandring, er mer ustabilt og svinger ofte med økonomiske konjunkturer.

Kartet viser en klar sentrum-periferi dimensjon hva gjelder hvor det er både fødselsoverskudd og positiv netto-innflytting. Den sentrale vekstaksen Orkdal-Trondheim-Steinkjer har både fødselsoverskudd og positiv nettoinnflytting, mens i distriktene er befolkningsutviklingen i mye større grad avhengig av innflytting og da spesielt innvandring.

For eksempel er det kun Ørland på Fosen som har hatt en positiv befolkningsutvikling fra 2010 når man ser bort fra innflytting.

Kilder og metode:

Fødselsoverskudd eller fødselsbalanse er definert som antall fødte per år minus antall døde. Når dette tallet er positivt brukes betegnelsen fødselsoverskudd, Når dette tallet er negativt brukes betegnelsen fødselsunderskudd.

Nettoflytting er antall personer som har flyttet inn til en kommune, minus antall personer som har flyttet ut. Både innenlands flytting og innvandring og utvandring regnes med. Positive og negative verdier betegnes som henholdsvis nettoinnflytting og nettoutflytting. Summen av fødselsoverskudd og nettoflytting er lik befolkningsvekst.

Datakildene som er brukt er SSB tabell 06913 og 09588.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.