Faktafredag - fagskoler i Trøndelag

Fagskoler i Trøndelag

Sju fylkeskommunale fagskoler og ni andre fagskoler med aktivitet i Trøndelag gir høyere yrkesfaglig utdanning til totalt 1 100 studenter i vårsemestret 2019.

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning som bygger på relevant videregående opplæring. Utdanningen er en parallell til høyskole- og universitetsutdanning og skiller seg fra annen høyere utdanning på en del områder. Blant annet kan det søkes om opptak på grunnlag av fullført fagutdanning med fag-/svennebrev. Videre skal høyere yrkesfaglig utdanning i større grad være direkte rettet mot arbeidslivets behov. Det er heller ikke krav om at denne utdanningen skal være forskningsbasert, slik det er for annen høyere utdanning. Fagskoleutdanning gir studiepoeng på samme møte som høyere utdanning.

Høyere yrkesfaglig utdanning kan ha en varighet fra et halvt år og inntil to år som heltidsutdanning. Utdanningen er ofte tilrettelagt som nettbasert og/eller deltid slik at den kan gjennomføres mens studenten er i arbeid.

Høyere yrkesfaglig utdanning skal gi kompetanse som kan tas i bruk direkte i arbeidslivet. Enkelte utdanninger gir grunnlag for å søke om mesterbrev. Utdanningsinstitusjonene benevnes fortsatt «fagskoler». I Trøndelag er det sju fylkeskommunale fagskoler og åtte private fagskoler. Sju av de private er lokalisert til Trondheim.

Antall studenter ved trønderske fagskoler og fagskolestudenter fordelt på fagfelt

I følge fagskolestatistikken til SSB så var det 1 227 studenter i fagskoleutdanning i Trøndelag i 2018. 725 (60 %) av disse tok utdanning innen kategorien Naturvitenskaplige fag, håndverksfag og tekniske fag, som blant annet inkluderer bygg og anlegg, elektro, prosess og mekaniske fag. Helse- sosial og idrettsfag er den nest største kategorien med 226 studenter.

Antall studenter per  fagskoler og fagskolestudenter fordelt på alder
Antall studenter per fagskoler og fagskolestudenter fordelt på alder

Det er Trondheim Fagskole, Stjørdal fagskole og Chr. Thams fagskole som har hatt flest studenter de siste årene av de trønderske fagskolene. Stedsbaserte studier er den mest vanlige undervisningsformen. Høsten 2018 gikk 3 av 4 på stedsbaserte studier. De resterende gikk på nettbaserte studier med samlinger. Rene nettbaserte studier på fagskolenivå har ikke vært tilbudt av trønderske fagskoler de siste årene. Om lag 70 % av fagskolestudentene går på offentlig eide fagskoler.

Når man ser på fagskolestudentene fordelt på alder så finner man at 58 % er i gruppen 20-29 år, og 25 % er i gruppen 30-39. 17 % er over 40 år. Over 70 % av fagskolestudentene er menn.

Kilder og metode:

Datakildene brukt i denne artikkelen er NSDs Database for høyere utdanning- Fagskolestatistikk og SSBs fagskolestatistikk (SSB tabell 11638). SSBs fagskolestatistikk bygger på Database for høyere utdanning

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.