Faktafredag - Befolkningstetthet i Trøndelag i 2019

Befolkningstettehet i trondheim per 1 januar 2018, 250x250 rutenett

Det bor 12 personer per km² med landareal i Trøndelag. Det tetteste befolkede området i Trøndelag finner man på Lademoen, hvor det på et område på 250x 250 meter bor 1 145 personer, en befolkningstetthet på 18 320 personer per kvadratkilometer.

Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging legger vekt på høy arealutnyttelse, fortetting og transformasjon i by- og tettstedsområder og rundt kollektivknutepunkt. Befolkningstettheten er en indikator som kan fortelle oss noe om både presset på arealene og om arealutnyttelsen i boligområder i byer og tettsteder i Trøndelag.

Høyest befolkningstetthet i Trondheim

Befolkningstettheten i Trøndelag er på 12 innbyggere per km² med landareal. Trøndelag har en lavere befolkningstetthet enn det nasjonale snittet, den nasjonale befolkningstetten er 50 % høyere med 18 innbyggere per km² med landareal. Det er imidlertid store forskjeller mellom kommunene i Trøndelag. I Trondheim bor det 610 personer per km² med landareal, mens det i Røyrvik er 0,4 personer per km² med landareal.

Befolkningstetthet i Trøndelag i 2019

I tillegg til Trondheim så har flere av de andre kommunene i trondheimsområdet forholdsvis høy befolkningstetthet. Malvik har en befolkningstetthet på 87 personer per km², noe som er den nest høyeste i fylket. Skaun, Klæbu og Melhus har befolkningstetthet på henholdsvis 39, 35 og 25 personer per km².

Ørland har en befolkningstetthet på 73 personer per km, noe som er den tredje høyeste befolkningstettheten blant kommunene i Trøndelag og betydelig høyere enn alle bykommunen i Trøndelag utenom Trondheim. Når man ser på bykommunen utenom Trondheim så finner man den høyeste befolkningstettheten i Levanger med 33 personer per km², mens Verdal har den laveste befolkningstettheten blant bykommunene med 10 personer per km².

28 tettsteder med befolkningstetthet på over 1500 innbyggere per km²

Mye av landarealet i Trøndelag er skog og fjell og vi bor på en relativt liten del av landarealet i fylket. Befolkningstettheten i tettstedene kan derfor være et bedre mål på hvor tett folk bor som befolkningstettheten på kommunenivå.

Befolkningstetthet i tettsteder i Trøndelag i 2018

Et tettsted er en hussamling der det bor minst 200 personer og avstanden mellom husene ikke er mer enn 50 meter. I 2018 så er det totalt 106 tettsteder i Trøndelag. Det største tettstedet er Trondheim med 183 378 innbyggere i 2018, mens det minste er Ottersøy med 205 innbyggere. 35 av tettstedene har mer enn 1 000 innbyggere. 74,5% av befolkningen i Trøndelag bor i et tettsted. I seks kommuner i Trøndelag er det ingen steder som kvalifiserer til betegnelsen tettsted, mens i

I kommunen Trondheim bor 96,8 % av befolkningen i tettsted; nemlig tettstedet som også heter Trondheim.

Trondheim og Tanem (i Klæbu kommune) er tettstedene i Trøndelag med høyest befolkningstetthet med henholdsvis 3 190 og 2 829 innbygger per km². Det er ikke bare i folkerike kommuner i Trondheimsområdet at man finner tettsteder med høy befolkningstetthet, også relativt små tettsteder kan ha høy befolkningstetthet. Et eksempel på dette er at Trones i Namsskogan med 388 innbyggere har en befolkningstetthet på 2 042 innbygger per km².

Lademoen har den høyeste befolkningstettheten i Trøndelag

I tillegg til å se på befolkningstettheten på kommunenivå og i tettsteder så er det også mulig å bruke befolkningsdata fordelt på rutenett på 250x250 meter, noe som lar oss stedfeste mer nøyaktig områder med høy befolkningstetthet. Figuren under viser Trondheims befolkning i 2018 fordelt på områder på 250x250 meter.

Befolkningstettehet i trondheim per 1 januar 2018, 250x250 rutenett

Den høyeste befolkningstettheten i Trondheim og i Trøndelag i 2018 finner vi på Lademoen der det bor 1 145 personer på et 250x250 meter stort område. Dette tilsvarer en befolkningstetthet på over 18 320 personer per kvadratkilometer, og er nesten seks ganger høyere enn den gjennomsnittlige befolkningstettheten i innenfor tettstedsgrensen til Trondheim.

Det er 32 ruter på 250x250 meter Trøndelag med mer enn 500 innbyggere, altså med en befolkningstetthet på 8 000 innbygger per kvadratkilometer. Alle disse rutene er i Trondheim. Det totale arealet av disse rutene er 2 Km² og det bor totalt 20 347 personer i disse områdene. 4,5 % av Trøndelags befolkning bor på disse 2 kvadratkilometerne. Den høyeste befolkningstettheten i et 250x250 meters område utenfor Trondheim finner vi i Stjørdal, med 403 innbyggere

Et webbasert 3d kart på befolkningstetthet i hele Trøndelag på 250x250 meters ruter, hvor man kan se befolkningsbefolkningstettheten i alle fylkes tettsteder er er tilgjengelig på:

Befolkningstetthet i Trøndelag 2018 - 3d kart 250x250 meters rutenett

Kilder og metode:

Kildene som er brukt i denne artikkelen er SSB tabell 11342og 04859. i tillegg så er det brukt befolkningsdata fra SSB på 250x250 meters rutenett.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.