Faktafredag: Eldrebølge i Trøndelag

""

Fra 2020 går Trøndelag inn i periode med sterk vekst i aldersgruppen over 80 år. Befolkningsprognoser fra Statistisk sentralbyrå viser at det i 2040 vil være nesten dobbelt så mange trøndere over 80 år som i dag.

NB! Denne artikkelen ble rettet 19. oktober 2018. Som følge av en databehandlingsfeil ble det opprinnelig presentert uriktige tall i kommunekartet og i teksten. Trøndelag fylkeskommune beklager dette på det sterkeste.

I 2018 er det 19 500 trøndere som er over 80 år, noe som utgjør 4,2 % av befolkningen. Antallet trøndere over 80 år har vært på omtrent samme nivå de siste 10 årene, men fra 2020 kommer det en periode med stor vekst i denne aldersgruppen. I 2040 viser hovedalternativet i befolkningsprognosen til SSB at 41 942 trøndere vil være over 80 år, noe som tilsvarer 8,1 % av befolkningen.

Alderssammensetningen varierer mye fra kommune til kommune i Trøndelag. I 2018 er den lavest andelen av personer over 80 år i Klæbu, Skaun, Malvik og Trondheim som alle har under 4 %. Høyest andel finner vi i Agdenes, Tydal, Fosnes og Verran med over 8 %. I 2040 er det i Fosnes, Leka, Namdalseid og Osen, som har høyest andel over 80 år, med over 15 %. Lavest andel er det da i Skaun, Malvik og Klæbu som har under 7 %. Det blir altså betydelig høyere andel eldre i alle kommuner, men samtidig blir også forskjellene mellom kommunene større.

Eldrebølge i Trøndelag frem mot 2014 (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

Trøndelag står ovenfor en sterk vekst i antall personer mellom 80-90 år de neste årene. Deretter kommer det en betydelig vekst i antall personer over 90 år fra 2030 og utover. I 2018 er det 3 800 trøndere som er over 90 år, noe som utgjør kun 0,8 % av befolkningen. I 2040 viser prognosen 8 750 trøndere over 90 år, 1,7 % av befolkningen
Eldrebølgen er i stor grad drevet av at det i etterkrigsårene var store barnekull. Disse kullene har nå blitt godt voksne og har nådd pensjonsalder. Så langt er disse store kullene ennå er relativt unge og friske pensjonister. Men med økt alder følger også større behov for tjenester innen helse, pleie og omsorg for denne befolkningsgruppen, noe som vil medføre store utfordringer for mange kommuner i årene som kommer.

En annen viktig driver til at det blir stadig flere eldre er at den gjennomsnittlige levealderen har øker. Den økte levealderen betyr ikke nødvendigvis økt behov for pleie, helse og omsorg. En av effekten av økt levealder har vært flere år med frisk alderdom, mens pleie og omsorgsbehovet i større grad kommer i de siste leveårene.

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.