Organisering

Her finner du informasjon om hvordan - og av hvem - arbeidet i DiguT-regi styres

Medlemmer

Rådmannsutvalget og fylkesmannen.

Oppgaver og ansvar

Oppgaven til porteføljestyret er å prioritere aktuelle prosjekter og sikre at forslag til nye prosjekter blir behandlet ut i fra felles kriterier. Porteføljestyret vedtar kriteriesett som skal benyttes. Porteføljestyret møtes 1-2 ganger pr år for å behandle prioritering av nye prosjekter, og for motta status på måloppnåelse i de ulike prosjektene.

Medlemmer 

  • Elin Rognes Solbu, Trondheim (leder)
  • Vigdis Bolaas, Rissa
  • Trond Stenvik, Overhall
  • Petter Lindseth, Meldal
  • Knut Aspaas, TFK
  • 1 representant, KS

Oppgaver og ansvar

Programstyret rapporterer til porteføljestyret. Programstyret møtes fortrinnsvis månedlig eller mer hvis det er behov for dette. Programstyret fungerer som styringsgruppe for programmet, og skal sikre at alle sentrale beslutningspunkter i prosjektene blir håndtert riktig. Jfr. Difis prosjektveiviser- BP1-BP5. (https://www.difi.no/fagomrader-og-tjenester/digitalisering-og-samordning/prosjektveiviseren) Dette innebærer å styre at prosjektene leverer iht tid, kost og kvalitet iht til vedtatt mandat. Ferdig mandat for prosjekter vedtas i programstyret.
Trondheim kommune ivaretar ledelse av programstyret fra oppstart av ny organisering. Det vil på sikt være naturlig å vurdere rullering av ledelsesfunksjonen mellom kommunene.

Sammensetning

(Ikke etablert pt. Inntil videre fungerer DiguT sekretariat.)

Programleder

Ansettes rundt årsskiftet 2019-2020.

Oppgaver og ansvar

Programkontoret skal planlegge gjennomføringen av prosjekter og følge opp prosjektene i DigiTrøndelag og rapporterer til programstyret. Programkontoret skal også følge opp og videreføre arbeidet med Samhandlingsstrategien, herunder Kompetanseløftet, der prosjektledelse er finansiert med skjønnsmidler i 2019. Ressurser som er knyttet til programkontoret deltar som ressurser i aktuelle prosjekter.
Programleder er leder av programkontoret. Programleder tar imot oppdrag fra programstyret om hvilke prosjekter som skal utvikles, igangsettes og eller planlegges. Programkontoret skal bidra med tiltak innen strategisk utvikling og kompetanse, som støtter kommunene i å lykkes med digital transformasjon.
Programkontoret bør bestå av kompetanse innenfor områdene IT-arkitektur, innovasjon, prosjektledelse, organisasjons- og strategisk utvikling, og kompetanse innen innføring digitaliseringsløsninger. Programkontoret bør også inneha ressurser på kommunikasjon som utarbeide informasjon til bruk i dialogen mot de andre kommunene løpende.

Sekretariatets mandat (frem til programkontor er etablert)
Sekretariatet vil sammen med DigiTrøndelag programstyre ha ansvar for å organisere arbeidet med felles satsinger på best mulig vis. Dette vil også innebære å knytte til seg ressurser/fagfolk fra kommuner/regioner som kan påta seg konkrete roller og oppgaver i gjennomføringen av ulike felles satsinger.
Sekretariatet ledes av Trøndelag fylkeskommune.

Bemanning

  • Asle Brustad, Trøndelag fylkeskommune (leder av sekretariatet)
  • Eva Lauglo, KS Trøndelag
  • Eirin Folde, Trøndelag fylkeskommune
Sist oppdatert 16.09.2020