Skal gjøre avfall til ressurs i industrielle symbioser

Bilde av Eyde-klyngens leder for sirkulær omstilling, Stine Skagestad, som presenterer prosjektets formål og arbeidspakker for møtedeltakerne. Foto: Syver Lie Rønningen
Symbiose: Eyde-klyngens leder for sirkulær omstilling, Stine Skagestad, presenterer prosjektets formål og arbeidspakker for møtedeltakerne. Foto: Syver Lie Rønningen

I januar holdt Eyde-klyngen avspark for prosjektet “CIRC”, som de fikk midler til gjennom Innovasjon Norges utlysning til grønn næringsutvikling i regionene.

Prosjektet skal etablere det Eyde mener er "the missing link" i dette arbeidet, nemlig en fungerende katalysatorrolle i samspill mellom ulike aktører i partnerskapet.

Prosjektet har de kalt Collaborative Industry Resource Catalyst (CIRC). I prosjektperioden skal de ha et spesielt fokus på fire kjernebedrifter som har ulike produksjonsprosesser og sidestrømmer, og å skape nye produkter og råvarer ut av disse materialsidestrømmene. Sidestrømmer fra produserende industri blir i dag i stor grad betraktet som avfall, og det er nødvendig å etablere et samarbeid og en database for å lettere kunne se sidestrømmene i sammenheng og etablere industrielle symbioser.

Trøndelag fylkeskommune er brukerpartner i Eydes CIRC-prosjekt og skal delta inn i prosjektets arbeidspakker. CIRC-prosjektet er viktig for fylkeskommunens arbeid med Grønt industriløft Trøndelag, samtidig som at Trøndelag fylkeskommune ønsker å stille med erfaring, kompetanse og erfaring inn i prosjektet. I tillegg ønsker fylkeskommunen å fungere som en koblingsboks mellom prosjektet og lokale aktører i Trøndelag.

Vi er alle utålmodige etter at ting skal skje, men det kreves investeringer og ofte både teknologiutvikling for at det skal etableres nye bedrifter i en industriell symbiose eller at det skapes nye produkter fra materialsidestrømmer, sier Stine Skagestad. Hun er leder for sirkulær omstilling i Eyde-klyngen.

Seks personer i gule arbeidsjakker står i et rom på en fabrikk. Industribedriften Elkem viser frem verdens foreløpige eneste gassatomiserer, som kan fremstille finkornet metallspon til bruk i 3D-printing av metalldeler. Foto: Syver Lie Rønningen
Unikt: Industribedriften Elkem viser frem verdens foreløpige eneste gassatomiserer, som kan fremstille finkornet metallspon til bruk i 3D-printing av metalldeler. Foto: Syver Lie Rønningen

Da Eyde-klyngen inviterte til “kick-off” hos Elkem i Kristiansand, ble både offentlige aktører, næringsliv og akademia samlet til et felles møte med flere workshops ut ifra prosjektets arbeidspakker. Der ble det diskutert problemstillinger med bakgrunn i at ressurser går tapt fordi det mangler tilstrekkelig infrastruktur og økonomi til å bruke sidestrømmer fra eksisterende industri. De nye industriaktørene innenfor eksempelvis batteri, datalagring og hydrogen har ønske om å innfri markedets høye krav til miljøfotavtrykk, sirkularitet og effektiv ressursbruk. En av hensiktene med prosjektet CIRC er å skaffe den nødvendige oversikten slik at industribedrifter kan nytte seg av sidestrømmene til hverandre og opprette industrielle symbioser.

Det er stor positivitet og engasjement i prosjektgjengen, og det var en nyttig kick-off. Elkem var vertskap for oss og vi fikk en nyttig omvisning i deres forsøksstasjon, sier prosjektleder Skagestad.