Vil bekjempe hverdagsrasisme

en samisk jente i rustning. En kofte henger påvegen bak henne.
Illutrasjon av Katarina Blind

Hverdagsrasisme er dessverre noe mange samer blir utsatt for. Trøndelag fylkeskommune setter rasisme mot samer i sørsamisk område på agendaen gjennom vandreutstillingen "Hvorfor er du så hjulbeint?"

Utstillingen består av illustrasjoner av Katarina Blind, og du kan se den på Nord Universitet i Levanger frem  til 7. november. Senere vil den også kunne sees andre steder i Trøndelag (mer informasjon kommer).

Jevnlige kommentarer, hendelser eller opplevelser som understreker at du er annerledes. Du er ikke en del av et vi. Du hører ikke til, fordi du tilhører noen andre. Kommentarer og hendelser som dette er ikke nødvendigvis tenkt som noe som skal såre eller skade den andre. Likevel er dette former for rasisme – hverdagsrasisme.

I mobbeombudets årsrapport kommer det frem at rasisme og diskriminering er en dominerende faktor i 13 prosent av sakene som er meldt inn til mobbeombudet siste skoleår. Du kan lese rapporten her.

Trøndelag fylkeskommune ønsker å bidra til å bygge stolthet rundt samisk språk, kultur og identitet og samtidig bekjempe hverdagsrasismen.

Velkommen til vår utstilling.